Begrippen zoals "Het Nieuwe Werken", "New World Of Work", "Slimmer Werken", "Anders Werken", "Werken 3.0", "Telewerken" komen steeds vaker voor. Ook uitzendingen van Telefacts en De Zevende Dag hebben deze begrippen al de revue laten passeren.

"Het Nieuwe Werken" (HNW) mag echter niet verward worden met een trend of modewoord maar moet gezien worden als een maatschappelijke ontwikkeling. Om dit te verklaren moet er eerst een eenduidige betekenis zijn voor de term HNW want dit is door zijn populariteit uitgegroeid tot een containerbegrip.

Wat is nu echt Het Nieuwe Werken?

Het woord "telewerken" wordt al sinds de jaren '80 in de mond genomen. Door de komst van technologie werd het mogelijk om op verschillende locaties te werken maar het heeft eigenlijk tot nu geduurd dat overal en gelijk wanneer werken een realiteit werd. Dit is te wijten, niet enkel aan ict en cloud computing, maar ook aan de overgang naar kenniseconomie. Europa beschouwt zijn kennis en innovatie als het concurrentieel voordeel ten opzichte van de rest van de wereld. Als laatste is er de aankomende vergrijzing van onze maatschappij en de komst van de millennials (Y-generatie). Deze snakken naar empowerment en vertrouwen van de werkgever.

"Het Nieuwe werken" is een middel waarbij bedrijven hun medewerkers empoweren. Dit resulteert in een andere cultuur (van controleren naar vertrouwen), andere ict-structuur (cloud computing – overal en gelijk wanneer werken) en een andere werkomgeving (van klassiek kantoor naar ontmoetingsplek met activiteitsgerelateerde werkplekken).

Waarom Het Nieuwe Werken?

Wetenschappelijk onderzoek over Vlaamse innovatie, uitgevoerd door professor Henk Volberda, heeft als resultaat dat het succes van innovatie slechts 25% te wijten is aan technologische innovatie en 75% door sociale innovatie. Dit toont het belang aan dat bedrijven meer moeten gaan inzetten op vernieuwingen voor mens en organisatie. Zo kunnen ze blijven inzetten op innovatie en zo hun concurrentieel voordeel verder uitbuiten.

War for talent

Cijfers van VDAB en Itinera Institute tonen aan dat in 2014 in België de instroom aan beroepsbevolking gelijk zal zijn aan de uitstroom. Na 2014 zal door de babyboom generatie de uitstroom groter zijn dan de instroom. Dit is een ongekend fenomeen in onze moderne tijden. In plaats van de bedrijven die keuze hebben tussen verschillende kandidaten, zal een kandidaat keuze hebben om bij verschillende bedrijven te werken. Dit zal een heuse "war for talent" losketenen tussen de bedrijven. Een doorslaggevende factor hierbij, zeker voor de millennials, is een goede work-life balance. Door de emancipatie van de vrouw ( studentes vormen sinds 1995-'96 de grootste groep van afgestudeerden en behalen betere slaagpercentages in verhouding tot mannelijke studenten) is het niet meer evident om een evenwicht te vinden als beide partners lang werken en daarnaast kinderen moeten ophalen, boodschappen doen, enz.. De mogelijkheid aanreiken dat ze zelf hun dagindeling kunnen invullen is iets waar veel werknemers naar op zoek zijn. Ze zoeken een werkgever die hen het vertrouwen geeft zodat ze zelf hun tijd kunnen inplannen. En met die autonomie komt een meer betrokken werknemer die een beter resultaat zal afleveren.

Piramide van Maslow

Het is onmogelijk om alles nog op te volgen door de toenemende overload aan informatie via het web. De millennials daarentegen hebben met de paplepel geleerd om alles in een paar seconden terug te vinden op het internet en hun passie of kennis te delen met anderen via sociale media. En zij willen zich in hun passies ontplooien.

Het is dan ook de kunst voor de werkgever om deze mensen verder te laten ontwikkelen in hun interesses in plaats van in te zetten op de werkpunten. Een goed en eerder radicaal voorbeeld is Google waar elke werknemer één dag op de week vrij krijgt om aan eigen projecten te werken. Op deze manier creëer je empowerment bij de mensen en een grotere betrokkenheid met het bedrijf.

Conclusie

Door de toenemende overload aan informatie, de war for talent en innovatie als het concurrentieel wapen van de toekomst is Het Nieuwe Werken geen trend, maar een maatschappelijke ontwikkeling waarbij de bedrijven zullen overleven die zich hier het snelst op aanpassen. Een mooi recent voorbeeld is Familiehulp, die een co-ouderschapscontract lanceert voor gescheiden kandidaat-werknemers. Zo biedt Familiehulp de flexibiliteit aan de werknemers dat ze minder moeten werken in de week met hun kinderen. In de volgende week, zonder kinderen, werken ze dan meer.

-- --

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi