Herinner je nog ons artikel over Zynga in augustus? Toen volgden een paar gebeurtenissen elkaar snel op, met als resultaat dat Zynga toch stilaan op de rand van een klif stond. Ze hebben zich deels kunnen herpakken en eergisteren werd het nieuws bekend gemaakt dat "trouwe" partners Facebook en Zynga afstand nemen van elkaar. Kunnen de nieuwe regels voor een definitieve redding zorgen?
Hoe deed Zynga het tot nu toe?
Niet goed. Tijdens de eerste twee kwartalen van 2012 zakte het aandeel meer dan 50%. Hiervoor waren er verschillende oorzaken. Ik som ze hier nog even kort op, je kan ze ook uitgebreider en in chronologische volgorde nalezen in "Game over Zynga? Wat er in een paar maanden kan fout lopen...".
- Zynga verbindt zich vrijwel exclusief aan Facebook. Resultaat: de game developers mogen enkel games verspreiden via hun eigen website (in beperkte mate!) en via Facebook zelf. Bijkomend resultaat: hun naam wordt onverbiddellijk gelinkt aan Facebook.
- Mei '12 trekt Facebook naar de beurs met heel slechte resultaten vanaf de eerste dag. Door de duidelijke connectie kreeg ook het Zynga-aandeel ferme klappen.
- Zynga investeerde 180 miljoen dollar in de acquisitie van Draw Something. Ze deden dit vlak voor het einde van de Draw-Something-hype. Vrijwel direct na de aankoop begonnen alle cijfers te dalen.
- Als resultaat hiervan werden short-sales van Zynga aandelen op 12 juni door NASDAQ opgeschort. Het aandeel daalde namelijk voor de eerste keer tot onder de 5$ (op zich al een daling van +50% in vergelijking met hun eigen IPO).
- Om alles erger te maken werd tijdens de zomer van '12 door verschillende partijen klacht ingediend tegen Zynga voor het copiëren van games en concepten. Denk aan The Ville dat vrijwel identiek is aan het populaire The Sims.
- Na de bekendmaking van de cijfers in Q3 2012 dook het aandeel nog verder naar beneden.
Wat is er precies veranderd aan de samenwerking tussen Facebook en Zynga?
Er was geen officiële bekendmaking door één van de bedrijven, maar het waakzame oog van Taylor Hatmaker (ReadWrite Web) heeft de twee op donderdag ingediende SEC's gevonden. (SEC = Officieel document dat door bedrijven is de VS wordt ingediend bij de Security & Exchange Commission, vergelijkbaar met het Belgische Staatsblad).
In beide documenten wordt toegelicht hoe de nieuwe samenwerking zal verlopen en in welke mate de "regels" veranderd zijn. Dit is trouwens vrij uitzonderlijk, aangezien er een meerjarig contract liep tussen Zynga en Facebook. Beide partijen zagen dus de voordelen in van het vroegtijdig aanpassen van dit contract.
Vooral van Facebook's kant worden de regels losser. Dankzij die extra ruimte kan Zynga meer focussen op hun eigen web-based gaming platform "Project Z". Dit werd in maart gelanceerd, maar heeft nooit veel aandacht getrokken, net om de reden dat ze exclusief met Facebook moesten/mochten samenwerken.
Zynga zet vanaf nu ook meer in op mobile gaming, aangezien dit nog een sterkere groei kent dan online gaming. Daarnaast willen ze zich ook steeds meer op het domein van real money games wagen. Echte casino-spellen, waarbij je geen Facebook Credits meer inzet, maar echt geld. Tenslotte hoeft Zynga geen Facebook ads meer te tonen in hun games zelf.
Voor Facebook betekent dit dat ze nieuwe samenwerkingen kunnen aangaan met andere game developers. OK, Zynga blijft voorlopig nog de grootste. Door de afnemende interesse in hun fleurige, ietwat kinderlijk ingerichte games, kan dit snel veranderen. Facebook zou ook zelf aan de slag kunnen gaan met het ontwikkelen van games, maar in een reactie aan Mashable laten ze weten dit voorlopig nog niet van plan te zijn.
De groei van Social Gaming vertraagt, Mobile Gaming neemt toe
Waarschijnlijk is de duidelijke vertraging van de groei van social gaming de belangrijkste reden voor Zynga om meer autonomie te vragen bij Facebook. Voor Facebook zal dit de belangrijkste reden zijn: het hele Facebook Gaming Ecosysteem ziet een gelijdelijke stijging. Alles behalve de Zynga Games gaat vooruit. De omzet van "Zyngaverse" voor Facebook is namelijk met 20% gedaald.
Op zich allemaal niet zo verwonderlijk. Voor veel users is social gaming de eerste kennismaking met online gamen en het is logisch dat er in het begin een véél te sterke groei was. Nu begint de markt volwassen te worden en de interesse neemt af. Dit terwijl mobile gaming blijft boomen. Zo voorspelt eMarketer in 2013 een groei van 19% bij mobile gaming en zal social gaming zich stabiel houden rond de 6%. Opmerking: 6% lijkt een vrij grote stijging, maar als je dit naast de groei van de markt - en zeker van "social" - legt, is dit cijfer aan de lage kant.
Dringend tijd voor innovatie bij Zynga
Zynga geeft zelf toe dat ze de laatste maanden te weinig met innovatieve projecten naar voor gekomen zijn. We kunnen ze eigenlijk niets kwalijk nemen. Tussen het naar beneden duikende aandeel, de verschillende rechtszaken en de moeilijke relatie met Facebook, is het waarschijnlijk niet evident om ook nog vernieuwende games te ontwikkelen. De grootste kritiek die uit de markt komt, is het feit dat alle Zynga Games op een kinderkleurboekje lijken, met tekenfilm-achtige figuren en een snoepjes-lettertype. Alle games dragen dezelfde sfeer met zich mee, meestal dezelfde werkwijze en mogelijkheden voor uitbreiding (denk aan Farmville, Cityville, The Ville, ...).
Zynga gaat nu eerst meer inzetten op Project Z, daarbij op mobile gaming en ondertussen zoeken ze naar meer vernieuwende games.
Ik denk dat CEO Mark Pincus het jaar 2012 niet snel zal vergeten ...