Als het gaat om verzendlijsten voor e-mailcampagnes geldt over het algemeen het principe van “verdeel en heers”. Het analytics team krijgt de taak om je klanten te verdelen in logische groepen. Vervolgens is het de taak van de marketingafdeling om relevante boodschappen te bedenken die passen bij ieder segment.
Marketeers zijn bekend met de traditionele vormen van segmentatie zoals geslacht, leeftijd, adres en betrokkenheid. Deze vormen van segmentatie werken wel degelijk, maar het kan de moeite waard zijn om wat dieper in je database te zoeken en de geschikte data voor goede segmentatie te vinden.
Hieronder vind je vijf minder populaire, maar daarom niet minder effectieve, manieren om je verzendlijst te segmenteren:
1. Verschillende vormen van levering
Laten je klanten de bestelde producten thuis bij zichzelf afleveren of naar een ander adres (bijvoorbeeld als cadeau)? Verkopen ze op bepaalde momenten van het jaar? Bijvoorbeeld enkel tijdens de vakanties? Bestellen ze je producten vanuit een ander land (in het geval dit bij jou tot de mogelijkheden behoort)? Bestellen ze steeds een specifiek aantal producten? Wat is de gemiddelde order waarde? Als je deze data kent, gebruik deze dan om speciale leveringsacties op te stellen of passende cross – en upsell acties die aantrekkelijk is voor deze groep klanten.
2. Reviews van producten of diensten
Het internet wordt door veel mensen gebruikt om zich te oriënteren voordat ze overgaan tot de aankoop van een product. Hierbij vertrouwen velen op de beoordeling van anderen, vooral binnen e-commerce. Ga daarom op zoek naar de beste manier om dit soort data te verzamelen en ervan te profiteren.
Heeft je klant een review geschreven? Over welke producten? Was die beoordeling positief? Ook negatieve reviews kunnen bijdragen bij aan een hogere conversie. Indien je klant nog nooit eerder een review heeft geschreven, stuur hem dan een e-mail om te vragen dit toch te doen.
Als je nog niet reviews gebruikt op je website of in je e-mails, dan is dit zeker het overwegen waard. Via een transactionele e-mail kan je vrij eenvoudig om een review vragen, zoals in dit voorbeeld van Vliegtarieven.nl:
Het geven van een review wordt door vliegtarieven.nl extra aantrekkelijk gemaakt door het aanbieden van een incentive voor de deelnemers.
3. Speciale data & mijlpalen voor je klant
Een veel voorkomende vorm van e-mail segmentatie is het versturen van een e-mail op basis van de verjaardag van je klant. Maar je kunt andere, originele segmentaties maken. Denk aan andere mijlpalen of belangrijke tijdstippen in het leven van je klant. Trouwsites segmenteren op basis van de trouwdatum, webwinkels voor zwangere vrouwen segmenteren op de uitgerekende geboortedatum, enzovoort. Als je een site hebt die kinderproducten verkoopt, vraag dan om de verjaardagen van de kinderen, kleinkinderen, neefjes en nichtjes.
Als je dan een verjaardagsmail verstuurt, neem dan wel de moeite om de klant persoonlijk aan te spreken en hem het idee te geven dat je echt aan hem hebt gedacht. Zoals in het voorbeeld van Agradi.nl:
Hetzelfde geldt voor event driven e-mailcampagnes die je verstuurt naar aanleiding van de aankoop van producten. Als je site zich richt op een specifiek publiek, zoals bijvoorbeeld huiseigenaren, kan je vragen om de verhuisdatum. Die datum kan je bijvoorbeeld gebruiken om producten of diensten aan te bieden die ze nodig hebben bij de renovatie of het onderhoud van hun huis. Hetzelfde geldt natuurlijk voor auto’s, apparaten, huishoudelijke producten of allerlei andere producten die regelmatig onderhoud nodig hebben.
4. Delen via het sociale netwerk
Welke klanten hebben er over je product of dienst getweet, geblogged of op Facebook gepost? Zet e-mailcampagnes op die juist deze groep te benaderen die op social media jou actief promoot.
Kijk daarnaast of het wenselijk is deze groep aan te vullen met de klanten die je aanbiedingen doorsturen naar vrienden of die deelnemen aan acties die ze doorkregen van vrienden of familie. Let wel op: tegenwoordig mag je er niet meer vanuit gaan dat deze social media groep enkel bestaat uit jongere klanten. Ook ouderen delen steeds vaker content via social media.
5. Mate van betrokkenheid
Met mate van betrokkenheid bedoel ik het segmenteren op basis van de mate waarin je e-maillezers gebruik maken van de interactieve elementen in je e-mails (of op je website). Deze klanten reageren bijvoorbeeld op onderzoeken, doen mee aan wedstrijden en schrijven een review over hun favoriete product of dienst.
Hou er wel rekening mee dat e-mailadressen verkregen via online wedstrijden of onderzoeken vaak minder betrokkenheid of engagement tonen dan adressen van mensen die zich vrijwillig hebben aangemeld voor je e-mails. Juist deze vorm van e-mail engagement zoeken marketeers tegenwoordig bij hun klanten.
Het enige wat je nodig hebt om dit type e-mailmarketing in te zetten, is een e-mailtool die om kan gaan met verschillende segmentatiecriteria en die automatisch e-mails kan triggeren op basis van beschikbare data en dynamische content. Het helpt als de tool daarbij kan fungeren als centrale database zodat je op meerdere niveaus alle data die je ooit hebt verzamelt, en nog gaat verzamelen, kunt opslaan.
Welke andere vormen van segmentatie kan jij bedenken? Jij kent je eigen business het beste, dus kijk eens goed naar het aanbod van jouw bedrijf en hoe je klanten reageren op je e-mails. Let wel op dat je niet overdrijft in het segmenteren. Het is niet kostenbesparend om enorm veel e-mails te sturen naar kleine verzendlijsten.
Last but not least
Het maakt niet uit hoe je jouw verzendlijsten segmenteert, zolang je het maar doet. Analyseer je resultaten en pas je bevindingen toe op je toekomstige campagnes. Pas die bevindingen ook toe op je database en verzendlijsten, die je naargelang je resultaten ook moet aanpassen.