Er bestaat geen twijfel over: vroeg of laat wordt de desktop verdrongen door mobiele toestellen. Er worden steeds meer zoekopdrachten van op smartphones en tablets uitgevoerd. Deze zoekopdrachten moeten je naar de juiste site leiden, ongeacht het scherm waarop je surft. Je kan er als bedrijf dus best voor zorgen dat elke bezoeker je website op de meest efficiënte manier ervaart.
1. Zorg voor een responsive design
De sleutel tot succes is een website die er op eender welke resolutie perfect uitziet. Een website met responsive design vergt enerzijds meer werk voor de developer, anderzijds is het de extra kost zeker en vast waard.
Een website die enkel voor mobiele surfers wordt ontwikkeld, maakt geen onderscheid tussen tablets en smartphones en hun verschillende resoluties. Bovendien is er ook een aangepaste url nodig (bv.: m.website.be). Deze url komt dan naast je gewone url te staan, waardoor je plots twee websites van SEO moet gaan voorzien. Een website met responsive design heeft van deze problemen geen last en zal ook sneller laden op elk toestel.
2. Kies de juiste keywords
Mobiele surfers zullen eerder short-tail keywords (populaire trefwoorden met een hoog zoekvolume) gebruiken bij een zoekopdracht. Wanneer je een mobiele website maakt, optimaliseer je jouw website dus best op deze zoekwoorden.
Wanneer je een website met responsive design hebt, kun je op zowel short-tail als long-tail (specifieke zoekopdrachten met gerichte resultaten) keywords optimaliseren. Dit is echter wel een omslachtiger proces, aangezien zoekopdrachten verschillen bij mobiel surfgedrag en surfen op een desktop. Al moet je dan wel twee websites van SEO voorzien, wat meer werk en tijd vergt.
3. Houd het aankoopproces zo kort mogelijk
Mobiele surfers kunnen ook kopers worden. Aangezien de bounce rate bij mobiel surfgedrag hoger ligt, vergen deze wel een andere aanpak om tot de uiteindelijke aankoop te komen. Je laat hen best zo weinig mogelijk stappen doorlopen om iets mobiel aan te kopen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat ze snel en makkelijk kunnen registeren en inloggen.
4. Think local
Mobiele surfers gebruiken hun smartphone of tablet voornamelijk on-the-go en willen dus snel geholpen worden wanneer ze iets zoeken. Pas je content en landingspagina’s voor mobiele bezoekers dus aan waar nodig.
5. Data blijft belangrijk
De meeste marketeers zijn ervan overtuigd dat mobiele marketing steeds meer budget verdient, maar onderschatten nog steeds het belang van analytics.
Data blijft ook bij mobiel belangrijk, vertrouw dus niet enkel op je instinct. Het is belangrijk om te testen en te analyseren en achteraf bij te sturen. Hiervoor hoef je geen dure tools aan te schaffen, de Google en Bing Webmaster Tools kunnen al een enorme boost geven aan je marketingstrategie.
Ben jij al voldoende voorbereid voor je mobiele bezoekers?