Bron foto: Shutterstock
SEO is dood. SEO is dead. Deze driedelige zinnen moeten zowat de meest gebruikte zijn als je iets wilt lezen over de toekomst van SEO. In dit artikel ga ik dieper in over de toekomst van SEO. Ik meld je al meteen dat SEO niet dood is, maar dat het tactisch anders zal moeten. Hierbij 6 trends die de toekomst van de zoekmachine Google onthullen:
1. Hummingbird
Google verandert, ook de algoritmes veranderen die ervoor zorgen dat website x op positie 1 komt en website y op positie 2. Wanneer we die lijst van algoritme-veranderingen in de loop der jaren bekijken dan lijkt het wel een dierentuin.
In 2009 en 2010 kregen de algoritme-update de volgende naam mee: Caffeine. In 2011 en 2012 was het tijdperk van Google Panda en in 2012 was Pinguin aan de beurt, een update die vandaag nog wordt uitgerold.
Terwijl Pinguin en Panda vooral spam gerelateerde websites aanpakte en linkfarms de zoekwereld uit hielp, kwam in 2013 Hummingbird op de proppen: een algoritme-update die grote veranderingen aankondigt voor de gehele Google zoekmachine-werking.
Wat verandert er?
Google heeft een algoritme verandering gebouwd dat een conversatie met de gebruiker opbouwt. Google zal meer de zoekopdracht van de gebruiker begrijpen en dus zo snel mogelijk de informatie - binnen Google - geven.
Google zal begrijpen dat u op zoek bent naar foto’s. Google zal dankzij Hummingbird in de toekomst begrijpen dat u op zoek bent naar een routebeschrijving, een uitslag van een tennismatch, een product om aan te kopen, een vergelijking tussen 2 honden wil zien...
In 2014 en 2015 zal Hummingbird verder uitgerold worden en zal de waarde van exacte keywords van steeds minder belang worden.
2. Not provided
Sinds 23 september zijn alle organische zoekresultaten ‘secure’ gemaakt door het https:// certificaat binnen Google. Dat heeft als gevolg dat de keyword data niet meer beschikbaar is voor e-marketeers. De ‘secure’ reden is voor mij een drogreden, de uiteindelijke reden is dat Google Adwords wordt aanbevolen waarin de keyword data wel nog beschikbaar is.
Voor SEO’ers zijn er verschillende tactieken om toch de evolutie van keywords te volgen, maar het is moeilijker dan tevoren. Het is anders in 2014.
Voor meer info rond de ‚not provided’ keywords kan je hier terecht.
3. Google PageRank
Enkele klanten van Duo hadden het al gemeld, de Google PageRank werkt niet meer. PageRank (genoemd naar founder Larry Page) is een cijfer tussen 0 en 10 die aangeeft wel autoriteit uw website heeft. PR 10 zijn de Facebook, Linkedin, Twitter, ... websites van deze wereld. PR 0 is een niet geoptimaliseerde website.
Vergeet de focus op PageRank, vergeet de focus op cijfers.
4. Google Plus
Google Plus is niks nieuws, alhoewel er de laatste maanden vele extra features bijgekomen zijn zoals communities, hangouts, e.a. Officieel wordt een website-link, een Facebook-link en een Google Plus-link op dezelfde manier behandeld in elk resultaat van de zoekopdracht.
Door Matt Cutts (hoofd van het webspam team bij Google) werd het op Pubcon 2013 nog bevestigd dat Google Plus niet bijdraagt in het beter ranken van uw website, maar de statistieken bij onze klanten vertelden iets anders... Vergeet dus Google Plus niet in 2014.
5. Google Author Snippets
U kent ze wel. De heerlijk glimlachende gezichtjes naast de meta descriptions in de zoekresultaten. Deze Google Plus integratie met uw website zorgt ervoor dat de auteur van dit geschreven artikel u als het ware aanspreekt. Door de connectie met een Google Plus-account worden ook het aantal mensen in zijn/haar ‘kringen‘ getoond. U weet dus meteen of deze glimlachende man of vrouw een autoriteit is op hun vlak.
2014 zal niet meer alle author snippets tonen, 15% zal niet meer getoond worden. Zorg er dus voor dat u Google Plus actief gebruikt en een netwerk uitbouwt.
6. In depth artikelen
Het internet is vluchtig en bestaat uit veel korte - soms spammy - nieuwsberichten, maar Google kondigde aan dat 10% van de gebruikers op zoek is naar ‚in-depth’ nieuwsberichten die meer achtergrond geven aan onderwerpen en actuele feiten.
Google lanceerde ‚in depth articles’ op 6 augustus van dit jaar. Content-websites komen in aanmerking om opgenomen te worden in deze rubriek indien ze een artikel, blog of nieuwsbericht hebben gepubliceerd dat tussen de 2000 en 5000 woorden lang is en uniek en niet-commercieel is van aard. Hieronder kan je een aantal voorbeelden zien van Mashable, The New York Times & Hubspot.
Hoe zal Google er in 2014 uitzien?
Bovendien lijkt Google ook druk te experimenteren met een nieuwe look voor haar zoekfunctie, die ook meer advertentieruimte toelaat voor bedrijven. Hieronder kan je een voorbeeld zien van SouthWest Airlines:
Wat denk jij van de veranderingen?
Voor meer info kan u ook steeds terecht op de Duo blog.