Volgens een onderzoek van Mobilosoft, uitgevoerd op een staal van een duizendtal verkooppunten, zijn bijna alle Belgische zaken slecht aangeduid, of gewoon niet aanwezig, op Google Maps, Facebook, Foursquare of het web. Een alarmerende vaststelling nu de crisis onze economie dwingt om nieuwe kansen te zoeken.
Mobilisoft
Om tot deze vaststelling te komen heeft Mobilosoft de aanwezigheid van deze 1.000 winkels bekeken op vier online platformen: Google Maps, Facebook, Foursquare en het web. Bovendien werden kwalitatieve criteria gehanteerd voor elke winkel (vermelding van openingsuren, het adres, telefoonnummer, GPS coördinaten, enz.). Door deze parameters bij de beoordeling te combineren, heeft Mobilosoft een score gegeven op 100 om de aanwezigheid van de winkel op deze vier communicatiekanalen te evalueren.
Vier trends komen naar voor uit het onderzoek:
- De meeste winkels vermelden wel correct hun adres en telefoonnummer, doch 20% vertoont foute openingsuren, en brengt de klant dus in de war.
- 31% van de verkooppunten in België staat niet op Google Maps. Slechts 67% van hen biedt een exact fysiek adres.
- De ligging van de Belgische winkels op het sociale buurtnetwerk Foursquare worden meestal ingegeven door gebruikers zelf, die de winkel toevoegen vanuit een individueel, maar daarom niet professioneel initiatief. Resultaat: in 72% van de gevallen zijn de openingsuren onjuist...
- De Belgische winkels zijn ofwel onbestaand, ofwel slecht uitgebouwd op Facebook. Slechts 9% van de verkooppunten die er actief zijn vertoont de juiste openingsuren.
Verschillen tussen verschillende activiteitensectoren:
- De benzinestations zijn haast onbestaand op Google Maps. Hun fysiek adres, hun telefoonnummer of hun GPS coördinaten ontbreken vaak. Bovendien is 93% van de benzinestations niet op Apple Maps aanwezig (de kaartenmap die standaard op de iPhone gebruikt wordt) en zijn de GPS coördinaten daar fout. De openingsuren zijn trouwens nooit vermeld. Een opmerkelijke vaststelling, wanneer men weet dat het benzinestation waarschijnlijk het belangrijkste genre zaken is dat men opzoekt achter het stuur van de wagen.
- Supermarkten zijn goed vertegenwoordigd op Google Maps, maar de openingsuren zijn gegevens die men zelden aantreft. Bovendien is slechts 18% van de zaken uit deze sector op Foursquare aanwezig.
- De Belgische banken hebben weliswaar een website en vaak ook een Facebook pagina voor hun merk, maar geen een van hen heeft een Facebook pagina voor zijn agentschappen, die meestal ook onzichtbaar zijn op Foursquare. Daarentegen vindt men hen vaker op Google Maps, waar over het algemeen ook adres en telefoon vermeld zijn.
- Krantenwinkels hebben vaak een website, maar haast geen enkele aanwezigheid op Facebook, Foursquare en Google Maps. Opnieuw is dit een situatie die toch wel verrast op een moment dat de geschreven pers in grote crisis verkeert en kampt met een dalend aantal lezers.
1 op 1.000: de dramatische score van de handelszaken in België
"Van de duizend verkooppunten die wij bekeken hebben, is er slechts één fatsoenlijk vermeld op het web, Google Maps, Facebook en Foursquare", stelt Georges-Alexandre Hanin vast, oprichter van Mobilosoft. "Een situatie die echt dramatisch is wanneer men bekijkt hoe populair het mobiele toestel geworden is bij de gebruikers, en bedenkt dat 40% van de zoekopdrachten op Google vanop een mobiele telefoon een zoektocht is naar informatie over zaken in de buurt.
Winkels lopen hierdoor kans op verkoop mis
Resultaat: bepaalde winkels kunnen de aandacht van de klant niet trekken op het moment dat die een reële behoefte wil invullen, en zij lopen dus een kans op een verkoop mis. Het is niet meer voldoende een website te hebben, wil men de ultra-connected gebruiker bereiken die meerdere tools en terminals gebruikt vooraleer in de winkel te kopen, of dat nu om een fysieke winkel gaat of een e-commerce site. De Belgische economie heeft er alles bij te winnen om deze nieuwe realiteit te omarmen".