Vijf studenten master industrieel productontwerpen uit Howest Kortrijk wonnen op 28 maart de businessplanwedstrijd Start Academy met hun product Lumiway. Een stijlvolle lichtgordel aangepast aan de specifieke noden van lopers onder de slogan ‘zien en gezien worden’. Hun inspiratie haalden ze uit de trieste herinnering aan een vriend die omkwam bij een aanrijding in het donker.

Start Academy gewonnen door BeBright

Start Academy gaat op zoek naar de ondernemer in de student. Er namen 305 studenten deel, goed voor 102 businessideeën. De teams stapten in een parcours van coaching door professionals en seminaries om hun idee uit te bouwen tot een reëel businessplan. De geselecteerde top 6 stelde gisteravond in Monasterium Gent hun concept voor aan de twaalfkoppige jury voorgezeten door Marc Coucke (CEO Omega Pharma).  BeBright kwam als winnaar uit de bus en kreeg behalve een geldprijs van €2500 ook een pakket consultancy ter waarde van €15000 die hun opstart als bedrijf een boost moet geven.

"BeBright heeft een Diepgaand & Onderbouwd Businessplan"

“Hun businessplan is diepgaand en onderbouwd met goed luisteren naar en research bij de prospectklant. Hun bedrijf kan nog vele kanten uit, zo kunnen ze het product uitrusten met slimme toepassingen zoals hartslagmeters of muziekbronnen. Bovendien is er ook een markt bij andere specifieke doelgroepen, denk maar aan wegenwerkers,” aldus juryvoorzitter Marc Coucke.

De andere finalisten waren publieksprijswinnaar VHSoftware met meetkundige software voor kinderen met een fysieke beperking (Katho VHTI & Katho HANTAL), Hive met een modulair systeem om binnenshuis kruiden te kweken (Karel de Grote-Hogeschool), Obicoach die honden met obesitas begeleidt (Thomas More Kempen), Stadsvestiaire met een vestiaire voor studenten (KU Leuven) en Qualenica die een onderneming uitwerkt rond apotheekbereidingen (KU Leuven).