Drie studenten (UGent en VUB) lanceren Instadeal, niet zomaar een doorsnee kortingswebsite. Na de recente kritiek door Test-Aankoop aan het adres van Groupon vinden ze het tijd voor een eenvoudiger en transparanter alternatief.
Groepsaankopen boeten in aan populariteit. Een duidelijk signaal voor drie jonge ondernemers om een nieuw alternatief te lanceren, Instadeal. Een website die focust op last minutes in je buurt. Simon Savaete en Jonas De Mets, twee studenten handelsingenieur aan de UGent, en Tim Coppieters, student computerwetenschappen aan de VUB, willen de kleine handelaar terug de vrijheid geven om alle touwtjes zelf in handen te houden. Daarenboven bieden ze klanten die nog snel op zoek zijn naar een activiteit of een etentje de mogelijkheid om last-minute te reserveren aan een goede prijs. Zo omzeilen ze de onzekerheden die gepaard gaan met de gekende groepsaankopen.
Meer vrijheid voor iedereen
De startup vloeit voort uit de eigen ervaringen van de oprichters. "Je loopt rond in een stad en bent met enkele vrienden op zoek naar een leuk restaurant, maar meestal vind je niet meteen een gezellige zaak of weet je simpelweg niet waar ze een lekker menu serveren. Op Instadeal krijg je een overzicht van alle mogelijkheden in je buurt en kan je direct reserveren".
Op www.instadeal.be kunnen regionale handelszaken hun eigen aanbiedingen aanmaken en online verspreiden. Daarbij bepalen ze volledig zelf wat, voor welke prijs en hoeveel ze willen aanbieden. Een principe dat indruist tegen de huidige reclameplatformen waarop verplichte extreme kortingen en hoge commissiepercentages standaard zijn. In de eerste fase willen ze de horeca-, de wellness- en de evenementensector uit de regio Gent aanspreken om als eerste hun platform te gebruiken.
Wet van vraag en aanbod
Het concept van Instadeal is gebaseerd op het eenvoudig principe van vraag en aanbod. Prijzen moeten zakken wanneer het minder druk is, en mogen hoger liggen tijdens de drukkere periodes. "Wij reiken handelaren simpelweg de tools aan om dit principe op een efficiëntie manier op hun dagelijkse activiteiten toe te passen" stelt Jonas.
Uit onderzoek is gebleken dat regionale handelszaken nog te vaak blijven steken in verouderde marketing- of reclametechnieken. De huidige economische situatie maakt alles daarenboven nog een stuk moeilijker. "Ons doel is om ook op een regionaal niveau het kortingslandschap dynamischer te maken" vertelt Simon. Daarenboven gaan consumenten ook vaker impulsieve beslissingen nemen, een trend waar men nog veel beter moet op inspelen.
Meer info: instadeal.be