Eind deze maand organiseert Bloovi de Google Analytics Business Conference (GABC) & Search University. Naar aanleiding van deze events spraken we met twee sprekers van beide events over de laatste inzichten in Google Analytics & Search Marketing.
 

De Google Analytics Business Conference (GABC) zal aan de hand van 8 sprekers de laatste inzichten geven over de toekomst van Google Analytics. Het brein achter Google Analytics, de Amerikaan Paul Muret zal tijdens het event de keynote speech geven en zal het hebben over Universal Analytics.

Het Search University event zoomt dieper in op Search Marketing & de toekomst daarvan. De inmiddels vaste waarde heeft dit jaar een nieuwe touch gekregen: 9 sprekers gaan in 11 sessies een antwoord bieden op vragen die er echt toe doen als we het over Search marketing hebben.

Om jullie kennis te laten maken met enkele van deze sprekers van beide events gingen we langs bij Hubert De Cartier & David Roose.

Dag Hubert & David, kunnen jullie zichzelf event kort voorstellen?

Hubert: Na het behalen van mijn diploma’s (Master in IT & een Master in Management) heb ik eerst een e-commerce website opgericht. Enkele jaren later richtte ik het digitaal marketing agentschap Universem op. Vandaag werk ik bij Universem waar we zowel startups als grotere bedrijven zoals Carrefour, Unicef & RTL tot onze klanten mogen rekenen. Meestal ondersteunen we deze bedrijven op het vlak van SEA, SEO & Web Analytics met als doel hun ROI flink te optimaliseren.

David: Ik studeerde Communicatie & Multimedia design. Deze richting liet me toe om een brede basis te leggen voor de toekomst. Tijdens mijn studies ontdekte ik mijn passie voor Online Marketing & Analytics. Het werd een microbe die me sinds dan niet meer losliet. Je kan me eigenlijk het best omschrijven als een ‘Digital Analytics & Data freak’. Vandaag werk ik als Perform teamleader bij het Gentse Web Agency, The Reference.

Waarover gaan jullie spreken op GABC & Search University?

David: Tijdens mijn presentatie op GABC zal vooral gaan over Web Analytics. Zo is de titel van mijn presenatatie: "Van Briefing naar Dashboard: Web Analytics als een proces”. Zelf vind ik Google Analytics een geweldig stukje technologie. Maar velen halen er niet het maximale resultaat uit. Noch beseffen ze dat het einddoel eruit bestaat om het gebruik van de tool te integreren in de bestaande bedrijfsprocessen. Zonder die integratie zal Analytics echter nooit een optimaal resultaat opleveren. Vanaf 30 mei zou dat dus niet meer mogen voorvallen bij de aanwezigen van de GABC. Ik zal de mensen overtuigen van de sterkte van deze tool zodat ze op termijn geen zakelijke beslissing meer maken zonder.

Hubert: Op Search University zal ik spreken over de steeds toenemende competitie in AdWords, waardoor een hogere kost per click (CPC) het resultaat is. Ook is het hebben van een positieve ROI een steeds grotere uitdaging voor bedrijven. Door de crisis, is het budget vaak ook beperkt, terwijl goed presterende campagnes noodzakelijk zijn. Voor het starten van een nieuw online project of campagne, moet je zeer duidelijk stellen hoeveel je bereid bent te betalen voor een nieuwe bestelling op een e-commerce website of voor een prospect in een B2B omgeving. Hier zal ik het dus over hebben tijdens mijn 30minuten durende sessie.

Wat zijn volgens jullie de meeste bruikbare veranderingen geweest in jullie sector?

Hubert: We hebben al veel gehoord over webspam en Google-updates Panda & Penguin en dat zal nog een tijdje zo blijven. Maar het leveren van kwalitatieve content, proactief zijn op sociale media en zorgen voor een goede user experience over verschillende apparaten heen zal de norm worden voor bedrijven om te scoren in de google search ranking. Vandaag zijn truukjes om hoger te scoren in zoekmachines nutteloos geworden. Je kunt het vergelijken met een marathon; indien je te snel start zal je vertragen op een later moment. Ik vind het enorm fascinerend om de impact van deze google updates te zien op de manier waarop aan online marketing wordt gedaan, bedrijven moeten vandaag inzetten op kwalitatieve content, en toegankelijkheid voor verschillende devices en platformen. Dat vind ik een boeiende innovatie.

David: Op het vlak van analytics, zijn mijn verwachtingen rond de toekomst daarvan hoog gespannen. Zo zal Google Analytics grote veranderingen te zien krijgen door de Universal Analytics update. (Die Paul Muret hoogstpersoonlijk zal voorstellen tijdens GABC). Binnenkort zal het mogelijk zijn om bezoeken van één bezoeker over verschillende toestellen herleiden tot één unieke bezoeker, offline conversies meten, ‘custom dimensies’ en ‘metrics’ toevoegen, enzovoort. Ik geloof dat we door de nakende veranderingen een meer holistisch en dus correcter beeld zullen krijgen van (online) klantengedrag. Zolang méér meten maar blijft resulteren in méér weten én ageren, hoeft het huidig tempo waarmee de veranderingen zich aandienen zeker niet naar omlaag.

Over Search University & GABC 2013

Bekijk alle sprekers, het programma en details rond inschrijvingen op, www.searchuniversity.be

Google Analytics Business Conference vindt plaats op 30 mei op dezelfde locatie als Search University. Je kan de events apart bezoeken of combineren. Meer weten over GABC? Kijk op www.gabc.beMet dank aan alle sprekers, sponsors en mediapartners

Sponsors, mediapartners en pers kunnen terecht bij Olivier Van Baeveghem, olivier@bloovi.be

Met dank aan alle sprekers, sponsors en mediapartners