Content marketing heette eerste een hype te zijn, maar almaar meer bedrijven zien het anno 2013 als een wezenlijk deel van hun marketingstrategie. Mediaforta wil voorbij de hype kijken en uitdiepen welke richting content marketing de volgende jaren zal uitgaan. Het eerste Digital Content Marketing Congress zorgde voor een pak nuttige inzichten. Onze redactie zorgt voor een samenvatting in tien quotes.
1. “We zitten niet in de business om mediabedrijven in leven te houden, maar in de business om te connecteren met consumenten” (Joris Van Heukelom, Makerstreet en IAB Nederland)
Content marketing gaat niet over een merk in de eerste plaats, zegt Van Heukelom. Het gaat om het product dat erachter zit, om de waarde die het genereert en om de relatie die je opbouwt met klanten. Dat in combinatie met technologie en productinnovatie leidt tot een snellere connectie met klanten.
2. “Kent u de Belgische digitale gewoonten? Nee? Hoe kan je dan efficiënte digitale content en digitale campagnes produceren?” (Cécric Cauderlier, Mountainview)
Bedrijven die een marketingcampagne opzetten, kennen hun doelgroep, maar hebben te weinig inzicht in het online gedrag van die doelgroep, vindt Cauderlier. Toch is die kennis onontbeerlijk voor digitale content campagnes. Het is als een affiche ophangen in een buurt waar je doelgroep nooit voorbijwandelt.
3. “Finaal gaat content marketing over sales” (Steven Van Belleghem, B-Conversational)
Volgens marketingauteur Steven Van Belleghem heeft content marketing het zich de voorbije jaren soms te makkelijk gemaakt. Een vislijn uitwerpen en blij zijn als de vis ‘I like’ zegt, volstaat niet langer. De focus moet opschuiven naar verkoop, maar dan op de manier waar content marketing in excelleert: ‘the art of selling without selling’.
4. “Storytelling is een sterke techniek om de macht der gewoonte te overwinnen” (Ignace Dermaux, IDErco)
Storytelling is een techniek om aan content marketing te doen, maar zeker niet de enige, preciseert Ignace Dermaux. Als techniek is storytelling vooral zeer handig om te werken aan verandering in het gedrag van de consument. Consumenten zijn gewoontedieren. Wie zijn doelgroep kan boeien met content die goed verhaalt, kan die gewoonten in positieve zin doorbreken.
5. “Een social object is een object dat conversatie uitlokt. En het is op die conversatie dat we als content marketers uit zijn.” (Kris Hoet, Duval Guillaume Modem)
Door de mogelijkheden die de digitalisering heeft meegebracht, hebben bedrijven meer kansen om mensen een verhaal te geven om over te praten, dixit Hoet. Geef bedrijven ‘social currency’. Content die echt conversaties uitlokt, behoudt waarde op langere termijn.
6. “Na de CEO moest ik vooral de rest van de organisatie overtuigen van content marketing. Je moet weten dat Newtec een ingenieursbedrijf is…” (Tom De Baere, Newtec)
Verandering bewerkstelligen is echter niet enkele een interne missie. Bedrijven die de switch maken naar een uitgekiende content marketingstrategie moeten dat ook intern waarmaken. En de kopjes in dezelfde richting krijgen. Misschien snel realiseerbaar in een marketing- of communicatie-omgeving, maar een uitdaging in andere sectoren, ondervond Tom De Baere.
7. “Praat met de support desk! Wat zijn de meest gestelde vragen, wat zijn de elementen die klanten het meest bezighouden?” (Nancy Verbrugghe, Verbrugghe Consulting)
Bedrijven die de stap naar content marketing willen zetten, geloven nog te vaak dat ze geen content in huis hebben. Fout, zegt Verbrugghe. Iedereen heeft content en wie het goed aanpakt, kan die op alle niveaus van de onderneming aantreffen.
8. “Content kan net zo goed een manier zijn om aan targeting te doen” (Maarten Bax, Microsoft)
Met de juiste content kan je spontaan op de interesse van de consument targeten en bovendien kan je rond die content de juiste merkinformatie voorzien. Wel is het belangrijk, zegt Bax, om publicitaire en redactionele content te verzoenen en consumenten niets op te dringen.
9. “Zie YouTube als een ervaring en niet als een videomagazijn” (Pascal Van Laere, Google)
YouTube is geen tv-kanaal met eenrichtingscommunicatie, maar een interactief medium waar bedrijven vooral consumenten uit de Generation C (de zeer geconnecteerde generatie) kunnen bereiken. Denk daarom goed na over de gebruikservaring. Maak van een bezoek aan een kanaal een echte ervaring waar je merk en bijhorende sterke content centraal staan.
10. “Waarom zou je als digitale adverteerder geen seminarie geven voor de krantenlezers?” (Jeroen Lemaire, In The Pocket)
Jeroen Lemaire wijst op de nieuwe advertentiemogelijkheden die content sterk integreren in traditionele paid media. Content marketing staat vandaag zeer vaak voor het verspreiden van content via eigen media of free publicity. Met de verbreding van de strategie van paid media verruimt ook het content marketingveld.