Verbruikers in de 27 lidstaten van de Europese Unie krijgen meer mogelijkheden om geschillen met een winkelier te schikken zonder tussenkomst van de rechter. Het doet er daarbij niet toe in welk land het product is gekocht. De ministers van Buitenlandse Zaken van de EU-landen hebben daar maandag, tijdens hun vergadering in Luxemburg, mee ingestemd.

Het systeem moet vanaf 2015 in werking treden. In alle landen moet er een arbitrage-instantie komen, die zich aan Europese richtlijnen moet houden. De geschillencommissie moet binnen 90 dagen met een uitspraak komen. Een consument moet haar gratis of tegen een geringe vergoeding kunnen inschakelen. Ondernemers zijn verplicht hun klanten op het bestaan van de instantie te wijzen.

Klachten over Internet Winkels

De EU roept in 2015 een website in het leven, waarop in alle meer dan 20 erkende officiële talen binnen de unie klachten over internetwinkels kunnen worden geplaatst. De klachten worden naar een bevoegde instantie doorgestuurd, die binnen 30 dagen een oplossing moet bieden. 

Schikkingen zijn vaak sneller en vallen voor consumenten vaak gunstiger uit dan rechtszaken. De Europese Commissie schat dat er met de instelling van geschillencommissies 22,5 miljard euro kan worden bespaard. In de meeste EU-landen zijn er al zulke commissies, die klachten tussen consumenten en ondernemers afhandelen.