Welke redenering zit achter de kleur van bedrijfslogo's? Bijvoorbeeld: waarom is het logo van Facebook blauw? Waarom is het logo van Coca-Cola rood? Het antwoord zit hem in de wondere wereld van kleurmarketing:
 

Soms ligt het voor de hand waarom een logo een bepaalde kleur heeft, soms is de reden verder te zoeken. Zo is het logo van Facebook blauw met de simpele reden dat Mark Zuckerberg kleurenblind is & blauw de kleur is die Zuckerberg het best kan zien. Toch is er ook een meer wetenschappelijke redenering te vinden achter bepaalde kleurenkeuzes.

Welke gevoelens schuilen er achter bepaalde kleuren?

The Logo Company heeft aan de hand van een onderzoek een indicatie gemaakt over de gevoelens die mensen hebben bij het zien van kleuren. Een overzicht:

  

   

  

Hoe kan je jouw marketing acties verbeteren aan de hand van kleuren?

Ook de mensen van Kissmetrics hebben de koppen bij elkaar gestoken over het onderwerp van kleurmarketing. Deze samenwerking zorgde voor een infographic waar er enkele opmerkelijke feiten verzameld werden. Uit hun onderzoek blijken er enkele opmerkelijke verschillen naar voor te komen tussen de keurpreferenties van mannen en vrouwen.

Ook de 'Color Emotion Guide' gaat de impact na van kleuren op ons koopgedrag. In onderstaand overzicht zie je een aantal merken en hun kleuren én toont de correlatie tussen koopgedrag en kleuren.


Geloof jij hier zelf in? Herken je de gevoelens die gelinkt worden aan bepaalde merken?

Google