De Finse game ontwikkelaar Rovio heeft een nieuwe telg toegevoegd aan de Angry Birds gamesfamilie. Angy Birds Go is een kart-spel dat duidelijk gebaseerd is op het succesvolle Nintendo Mario Kart. Alle elementen die het tot een zinderend race spel maken zijn aanwezig, goede besturingsmogelijkheden, mooie graphics en de karakters van de gekende Angry Birds hoofdrolspelers. Rovio koos deze keer ook voor een vernieuwd business model.

Free-to-play model

Op vlak van apps en spelervaring is het moeilijk om de ontwikkelaars van Rovio te kloppen. Maar deze keer hebben ze ook extra aandacht besteed aan het business model achter het game.

Dit keer opteert Rovio voor het ‘free to play’ model. Dit wil zeggen dat het spel gratis te downloaden is. De eerste levels kan je nog gratis spelen maar eenmaal je iets verder geraakt in het spel begint het al opdringerig geld te vragen voor allerlei extraatjes. Op een bepaald moment kom je dan op het punt dat je tijdelijk moet stoppen met spelen of betalen om direct verder te kunnen gaan.

Dat model doet ons denken aan het cash-succes dat Candy Crush Saga ondertussen heeft opgebouwd.

Cash-succes

Als je ooit vast zat op een niveau van "Candy Crush" en je voelde de overweldigende drang om een ​​paar euro te besteden aan een aantal extra mogelijkheden, kun je waarschijnlijk zien waar dit naartoe gaat. Alles in "Angry Birds Go!" kan worden aangepast, en die aanpassingen kosten stuk voor stuk geld. Maar dat is nog niet alles: om nieuwe levels te spelen, moet u uw auto upgraden (dat wil zeggen, besteed genoeg ‘goud’).

De energie van jouw Angry Bird vogel loopt ook leeg. Wanneer de energie dan helemaal op is, moet je ofwel meer kristallen besteden aan het "opladen"  van de energie van uw vogel of wachten tot de vogel uit zichzelf hersteld is. Dus de druk om meer geld uit te geven is voortdurend aanwezig tijdens het spel. Het gaat niet om enkele luttele euro. Een nieuwe kart kan wel 50 tot 100 dollar kosten.

Je zou hopen dat de ontwikkelaar van één van de meest succesvolle franchises in de recente game geschiedenis jou niet constant zou lastig vallen met cashen bij elk deel van de "Angry Birds" ervaring. Maar zelfs met de power-ups in dit spel komt een advertentie.

Ikzelf kom nog uit de tijd dat er naar een winkel gegaan werd, je een spel kocht & daarna van alle aspecten van het spel kon genieten. De free-to-play aanpak van Rovio met Angry Birds Go druist hiertegenin. Het probeert mensen zo verslaafd te maken, dat ze geld beginnen uitgeven om het spel te blijven spelen.

Benieuwd of deze aanpak ook voor de meeste cashflow zal zorgen bij de gameontwikkelaar. 

Wat denken jullie van dit business model? Maken gameontwikkelaars kans om met een dergelijk model flink te cashen?