Vorige week sprak ik met Waldo Smeets en Marco Disseldorp van Adobe. Waldo is Manager Solution Consultant bij Adobe, Marco is Adobe's Marketing Manager van de Benelux. Ik vroeg hen meer uitleg over Adobe Marketing cloud en de toekomst van Adobe Flash.

Foto: Waldo Smeets, Manager Solution Consultant - Marco Disseldorp, Marketing Manager

Wat is de Marketing Cloud precies?

Marco: De Marketing Cloud is een dienst waar we klanten ondersteuning willen bieden in hun Marketing strategie. De cloud bestaat uit 5 componenten: Adobe Analytics, Adobe Social, Adobe Media Optimizer, Adobe Experience Manager en Adobe Target. Je kan de 5 componenten afzonderlijk inzetten of gezamenlijk, afhankelijk van de noden van je bedrijf.

Waldo: Met de Marketing Cloud helpen we de marketeer om data te verzamelen en inzichten te verkrijgen. We helpen hem op deze manier om de juiste marketingbeslissingen te maken. Zo helpen we de marketeer om te ontdekken hoe lang klanten erover doen om iets te kopen. Of toont de Marketing Cloud welke goederen de klanten het meest interesseren. Met de Marketing Cloud kunnen ook meten wat de return on investment (ROI) is van tweets of Facebook posts.

Wat is het verschil tussen de Marketing Cloud en Google Analytics?

Waldo: Op het eerste zicht is er op zekere mate sprake van een overlap. Zo bieden wij inderdaad ook cijfermatige data aan zoals Google Analytics, alleen doet Adobe het anders én beter. Het grote verschil is dat onze Marketing Cloud oplossingen aanreikt voor de  marketeer terwijl Google Analytics enkel in staat is om iets cijfermatig vast te stellen. Een voorbeeld hiervan is de automatische aankoop van relevante keywords of het optimaliseren van content. 

Marco: Wij gebruiken de Marketing Cloud ook zelf om onze eigen marketing efforts onder de loep te nemen. Met de Marketing Cloud zijn we in staat om te zien welke acties de beste ROI opleverden in social media. Zo kan de Marketing Cloud een link leggen tussen 1 tweet en € 4000 aan omzet. Als je marketeer bent, zijn zo'n inzichten werkelijk goud waard. De Marketing Cloud kan door een combinatie van suggesties en analytics veel meer dan wat Google vandaag doet.

Wie kan gebruik maken van de Marketing Cloud?

Marco: Het mooie aan de Marketing Cloud is dat je kan kiezen welke diensten je combineert. Alles hangt af van je behoefte als bedrijf. De marketing cloud past bij iedereen die ambitie heeft in digitale marketing. Ons SAAS (software as a service) model,  laat toe dat je laag kan instappen aan een kleine maandelijkse kost. Dit is trouwens ook ideaal voor kleine teams of startups. Het is zeker niet zo dat je een grote som moet ophoesten.

Waldo: Niemand hoeft in een keer een groot bedrag betalen om gebruik te maken van de Adobe Marketing Cloud. Je hoeft alleen maar een abonnement te kiezen aan de hand van je noden.

Hoe kijkt Adobe naar de toekomst van de desktop?

Marco: Vroeger was de desktop het centrale punt, nu wordt dat de cloud. We zien vandaag de desktop als een van de vele wegen die leiden naar de cloud net zoals de tablet of de smartphone.

Waldo: Je ziet vandaag dat mensen Adobe software zoals Photoshop willen gebruiken op hun tablet of op hun smartphone. Als Adobe proberen we diensten aan te leveren die geoptimaliseerd zijn aan het apparaat waar je mee werkt. Ook hier hebben we Creative Cloud ontwikkeld die applicaties zoals Photoshop en Illustrator gaat beschikbaar maken in de cloud.

De Creative Cloud laat gebruikers toe om bijvoorbeeld een schets te maken via Adobe Illustrator Touch op de iPad en die dan verder te verfijnen op hun desktop of laptop. We willen de beste van twee werelden combineren en op die manier inspelen op de noden van onze klanten. Zo kan je op een tablet makkelijk schetsen maken dan op een desktop, maar zijn er toch toepassingen die nog steeds het best via de desktop gaan.

Hoe kijkt Adobe naar de opmars van HTML5? Is Flash echt dood?

Waldo: Ik werkte zelf bij Macromedia, de firma achter Flash, toen het door Adobe werd gekocht in 2008. Vandaag zien we dat HTML5 meer dan alleen in opmars is, het is vandaag al dé standaard voor het web. Ook hebben bedrijven zoals Apple en Google ervoor gekozen om Flash niet meer te gebruiken op al hun devices. Daarom moeten we bij Adobe ook duidelijke strategische keuzes maken.

Zo ondersteunen we vandaag HTML5, maar blijven we tegelijkertijd ook ondersteuning bieden aan Flash gebruikers. Er zijn immers nog heel veel mensen die wél op het Adobe Flash platform ontwikkelen. Dus zeggen dat Flash dood is, lijkt me voorbarig.

Marco: Inderdaad, ik zou zeker niet zeggen dat Flash dood is. Kijk maar naar de games op de Apple App Store, de top 10 best verkochte games zijn nog altijd gemaakt op Flash.  Dat toont dat Flash nog altijd veel verder staat dan HTML5 op het vlak van games ontwikkeling. Bovendien zijn er nog altijd talloze videotoepassingen op het internet die gebruik maken van Flash. 

Wat HTML5 betreft hebben we de HTML5 standaard niet alleen omarmd, we geven het ook een goede ondersteuning in onze AdobeApplicatie Suites.

Wat doet Adobe aan bedrijven die gratis alternatieven bieden voor hun software?

Waldo: Wij streven ernaar om betere applicaties te leveren dan onze concurrenten. Daarom passen wij onze producten aan aan de input van onze klanten. Als je kijkt naar hoe Photoshop is geëvolueerd, dan zal je zien je dat dit altijd een klant gestuurd proces geweest is.

Zo zijn zijn we er ons van bewust dat mensen vaak denken dat ze een grote bak met geld moeten uitgeven om een Photoshop licentie te bemachtigen. Dat is vandaag niet meer het geval. Nu kan je voor een paar tientjes per maand toegang krijgen tot de Creative Cloud.

Marco: Aangezien we gebruik maken van het SAAS-model (software as a service), hoeft het ook niet veel te kosten. Klanten kunnen kiezen wat ze willen gebruiken en betalen daar dan ook enkel voor.

Praktisch