Patrick Hurenkamp, founder van Payleven en manager bij Rocket Internet zet zijn schouders nu ook onder PayLeven. Rocket Internet is de drijvende kracht achter letterlijk honderden webshops, waarvan Zalando de meest bekendste is. We hadden een gesprek met Patrick en hadden het over zijn nieuwe project en het verschil tussen het ecommerce-landschap van België en Nederland.
Op welke basis wordt beslist om te investeren in een bepaald bedrijf of een nieuwe webshop te openen?
Patrick: In het geval van payleven zagen we een nieuwe markt ontstaan op het gebied van mobiele betalingen. De uitdaging die wij zagen was om met een betaaloplossing te komen die voorziet in de behoefte van zowel de consument als de ondernemer. De consument wil graag overal elektronisch kunnen betalen, maar dan wel veilig en vertrouwd. Ondernemers willen een laagdrempelige oplossing zonder een grote investering of vaste kosten. Veel nieuwe betaaloplossingen zijn innovatief maar missen een van deze twee criteria.
Het is dus belangrijk om de markt te evalueren en opportuniteiten en kansen zien.
Hoeveel tijd krijgt een bedrijf/webshop om te bewijzen dat het levensvatbaar is?
Is er een land-specifieke aanpak nodig voor elk ecommerce-project die jullie uitrollen?
Patrick: Ik denk dat er zeker verschillen zijn waarmee je rekening dient te houden wanneer je uitrolt naar meerdere Europese landen. In België is men bijvoorbeeld al jaren gewend aan betalen met kaart en de EMV chip. De meeste mensen in België maar ook Nederland hebben inmiddels een voorkeur voor deze betaalmethode. In andere landen is men nog niet altijd zo ver als in de Belgische markt. Dit heeft veel impact op het ontwikkelen van je product, maar ook in je sales, marketing en support. Daarom is het aangewezen om met regionale teams te werken die de locale markt goed kennen. Iedere markt heeft zijn eigen noden. Het kan in kleine details liggen. Tijdens mijn talk op eTrade Conference ga ik hierover dieper in.
Payleven ging van start in 2012. Wat zijn de evoluties op dit moment?
Patrick: De belangrijkste evolutie op dit moment is dat we ons niet alleen qua prijsstelling onderscheiden van de traditionele betaalautomaten, maar dat we ook gebruik maken van de mogelijkheden die de combinatie van kaartlezer met smartphone biedt.
Zo kunnen ondernemers live hun transacties inzien en ook nog eens per medewerker. Daarnaast is er een API waarmee ontwikkelaars van bijvoorbeeld tablet kassasystemen met ons kunnen koppelen.