Steven Piessens, coach der opiniemakers, roept in "Hoe word ik Opiniemaker" op om meer ruimte te maken voor jonge opiniemakers. Hij legt uit wat het precies inhoudt en hoe je eraan begint. Er ligt een stevige link met personal branding en internet is onmisbaar geworden. Een boek om altijd in de buurt te houden ...
Een opiniemaker?
Steven maakt op de eerste pagina duidelijk dat het niet zo simpel is om het fenomeen "opiniemakers" samen te vatten in één duidelijke definitie. Zijn eigen definitie, of naar eigen zeggen zijn poging tot, luidt als volgt:
"Een opiniemaker is iemand die via de media heel regelmatig zijn eigen mening uit over een onderwerp en het debat aanwakkert, waardoor hij de meningsvorming beïnvloedt."
Je zou dus kunnen stellen dat een opiniemaker een expert is binnen een bepaald vakgebied. Hij gebruikt deze expertise om telkens een duidelijke en gefundeerde mening te vormen en die met de wereld te delen. Voorbeelden van opiniemakers zijn Carl Devos (politiek), Robin Wauters (technologie, startups), Geert Noels (economie).
In feite geef je zelf een invulling aan wat een opiniemaker precies doet of zou moeten doen. Over één punt is Steven alvast heel duidelijk: opiniemakers mogen nooit vertrekken vanuit het idee dat ze de mening van de massa effectief gaan veranderen. Het doel moet zijn om tot nadenken aan te zetten en mensen zo hun eigen mening te laten vormen. "Opiniedictators" zijn diegenen die tijdens een talkshow hard op tafel kloppen en niet willen afwijken van hun mening, dat is niet de bedoeling. Mensen worden niet graag een mening ingelepeld.
Waarom wint het aan belang?
Vroeger hadden enkel grotere bedrijven of ondernemers de mogelijkheid om hun mening door te duwen. Want enkel zij hadden de middelen om de media te bespelen. Al waren er enkele eenzame uitzonderingen die door het schrijven van boeken en columns enige invloed uitoefenden.
De tijden zijn veranderd, social media happened!
Vaak staan opinies en opvallende nieuwsfeiten al heel mooi geformuleerd op het net vooraleer een woordvoerder of 'klassieke' opiniemaker de kans krijgt die in de pers voor te stellen. Hierdoor is het ook niet meer nodig om eerst een hele carrière uitgebouwd te hebben eer je serieus genomen wordt. Jongeren met een opinie worden gehoord. Ook het debatteren met de grote massa is dankzij social media perfect mogelijk geworden.
Wat is het verschil met personal branding?
Er is wel degelijk een duidelijk verschil. Bij personal branding draait het om het "verkopen" van jezelf. Meestal met de bedoeling om er een economisch voordeel uit te halen. Opiniemakers met een degelijke track record zullen ook wel vaak een centje bijverdienen hierdoor, maar het is meestal niet het primaire doel. Meer een logisch gevolg van consistent goed presteren.
Bij personal branding is het tonen van je kennen en kunnen belangrijk. Opiniemakers daarentegen zijn gepassioneerd door een onderwerp en willen hun visie delen met de wereld in de hoop dat erover wordt nagedacht en ermee rekening wordt gehouden.
Steven Piessens legt uit hoe ...
Het boek is een pareltje volgens mij. Niet enkel vind je niet veel litteratuur dat specifiek dit onderwerp behandelt, maar het is bovendien heel vlot geschreven en duidelijk gestructureerd. Deel 1: "Wat is een opiniemaker?", Deel 2: "Hoe word ik opiniemaker?", simple comme bonjour.
In het eerste deel gaat hij vooral in op de ethiek van opiniemakers. Hoe bekijk je dit, hoe handel je correct, hoe val je niet door de mand, hoe word je serieus genomen. En vooral: waarover ga je opinies gaan "maken"? Een duidelijk vakgebied specificiëren is een goed begin, maar het gaat verder.
Het tweede deel is een mooie verzameling met heel duidelijke, praktische en implementeerbare tips. Je kan in principe elke dag het boek openleggen, één tip uitkiezen en er die dag aan werken. Om zo jezelf op te bouwen tot een opiniemaker met een stem. Een stem waar mensen naar luisteren. Een stem die ervoor zorgt dat mensen nadenken.
In mijn opinie is dit boek verplichte litteratuur voor iedereen die publiek zijn mening wil verkondigen, niet enkel in de klassieke pers, maar vooral online. Want tegenwoordig lijkt social media meer één grote mesthoop aan frappante statements, ongefundeerde meningen en wilde theorieën. Het is zoeken om tussen de overtollige mest nog wat vruchtbare grond te vinden.
En aan de jongere generatie: 't is ons moment, maak er gebruik van, laat je horen! (maar lees eerst "Hoe word ik opiniemaker" van Steven Piessens)