Zowat 1 Belg op 4 (24,4%) kreeg vorig jaar een ‘fout kerstcadeau’. Dat blijkt uit een onderzoek dat tweedehandsketen Troc.com eind oktober bij 1.000 Belgen door iVox liet uitvoeren. Steeds meer van deze foute kerstcadeaus worden al snel van de hand gedaan. Zo kregen de winkels van Troc.com tot 10% meer bezoekers over de vloer in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Foute Cadeaus
Tijdens de vorige kerstperiode pakte een kwart van de Belgen een slecht gekozen kerstgeschenk uit. ‘Broers en zussen’ slaagden er het vaakst in om een fout cadeau voor ons op de kop te tikken (19%). Op een verdienstelijke tweede plaats staan schoonmoeders (17%). Verder bleek uit het Troc.com onderzoek dat één op acht Belgen (12,5%) deze cadeaus doorverkocht.
Stijgende trend
Dit is een trend die ook deze kerstperiode merkbaar is bij de winkels van Troc.com. De tweedehandsketen meldt een stijging van zo’n 10% van het aantal bezoekers tegenover dezelfde periode vorig jaar. Zo willen deze klanten na de dure feestdagen nog snel geld slaan uit hun ongewenste cadeaus. Ook vorig jaar zag Troc.com trouwens een toename van 10% van het aantal bezoekers tegenover het jaar voordien!
Omruilen in échte winkels
“Velen maken al snel de balans op van de gekregen kerstpakjes. Zo zagen wij al snel na kerstdag een toestroom van bezoekers die geld willen slaan uit hun ongewenste cadeaus. Het voordeel van onze 31 fysieke winkels is dat men al meteen over de opbrengst van zijn goederen kan beschikken, terwijl dit via het internet vaak langer duurt. Cd’s, DVD’s en boeken worden het vlotst van de hand gedaan, maar ook decoratie-artikelen blijven het goed doen,” aldus Pierre Boseret, Algemeen Directeur van Troc.com België.
Eind oktober 2013 liet Troc.com 1.000 Belgen via het internet door het onderzoeksbureau iVox bevragen