De Standaard heeft dat goed gezien. Zij voegen tegenwoordig telkens een kattern toe met andere meningen over eerder besproken topics. Ze zijn niet langer "Onverantwoord Interessant", maar "Verwacht het Onverwachte" vanaf nu. Het is bedoeld om je visie te verruimen. We willen niet enkel lezen wat we verwachten te lezen. We willen verrast worden, we willen verschillende standpunten om zelf te kunnen beslissen. Facebook's Edgerank maakt dit moeilijk, misschien zelfs onmogelijk, tenzij je er actief mee bezig bent. Het creëert wat ze noemen een Filter Bubble. Een woordje uitleg …
Edgerank in 't kort
Facebook Edgerank is een systeem waarmee Facebook voor jou je timeline filtert. Op die manier zou je enkel dingen mogen zien die je echt wil zien, zogezegd… Facebook wil hiermee bereiken dat je niet overspoeld wordt met oninteressante posts. Hoe doen ze dit? Er zijn heel wat parameters waarmee ze moeten rekening houden; enkele zijn: van welke mensen like je regelmatig iets, ga je op hun profiel kijken, zit je mee in een group, ben je fan van veel dezelfde pages, communiceer je via messages, … Al deze elementen spelen mee in de "ranking" van posts bij Edgerank. Iemand met wie je nooit spreekt en van wie je nooit iets liket, zal je waarschijnlijk niet veel in je timeline zien verschijnen. Er is (voorlopig) nog de optie om rechts bovenaan te sorteren op "Meest Recent", maar men verwacht dat dit snel zal verdwijnen. Facebook introduceerde namelijk een tijd geleden de "Promoted Posts". Hiermee kan een individu (hoeft geen bedrijf te zijn) betalen om bij meer mensen in hun timeline te komen. Zogezegd voor je huwelijksaankondiging, geboorte, verjaardag, speciale evenementen dus. Met andere woorden: ze steken er een strenge filter op en nodigen je dan uit om te betalen zodat je die kan omzeilen.
Tip Tussendoor: Wie zeker wil zijn dat bepaalde mensen blijven in hun timeline verschijnen gaat best even op die mensen hun profiel gaan kijken. Je kan een paar foto's en updates leuk vinden, misschien ergens een paar comments geven. Dit zou ervoor moeten zorgen dat ze stilaan weer/prominenter in je timeline zullen aanwezig zijn. Herhalen als het niet direct zijn effect heeft.
Maar goed, tot zover hoe het in elkaar zit. Wat is nu de impact ervan op onze opinievorming?
Hoe Edgerank gezonde opinievorming in de weg staat
Als we nu even rekening houden met de werking van Edgerank en we volgen de logica, dan kom je tot de conclusie dat Facebook aan waarde verliest door ons subtiel in een hoekje te duwen met gelijkgestemden. Op den duur krijgen we enkel nog posts en updates te zien van onze beste vrienden en collega's en van enkele pages die we extra aandacht geven als user. Je wordt met andere woorden afgeschermd van zij met wie je het misschien niet zo vaak eens bent. Mensen met een andere achtergrond, die zich in andere kringen begeven. Je ziet enkel wat je wil zien, niet wat je eigenlijk eens zou moeten zien.
We gebruik(t)en Facebook tot nu toe vaak als bron voor nieuws en informatie. Dit wordt moeilijk als Facebook beslist wat je te zien krijgt. Misschien is er wel iemand in je netwerk met wie je nooit praat en van wie je praktisch nooit iets leuk vindt, maar van wie je wel de mening respecteert omdat die onderbouwd en logisch is, het biedt een verruiming van je eigen visie. Pech gehad, als je niet liket, zal je 't waarschijnlijk niet zien. Hetzelfde met brand pages. Ik heb geen zin om bij alle pages die ik wat wil volgen constant dingen te moeten liken. Soms wil ik gewoon iets passief volgen en vanop een afstand wat op de hoogte blijven. Opnieuw pech gehad, geen engagement met de page, geen updates meer in je timeline. Zo zie je bijvoorbeeld bij sport pages die live verslag geven via Facebook dat de gebeurtenissen helemaal door elkaar staan. Een post met de tussenstand bij de rust heeft meer "edge" dan de melding dat er een gele kaart werd getrokken. Als Edgerank daar nog geen rekening mee kan houden, is het dan wel slim genoeg om voor ons te beslissen wat we bekijken op Facebook?
Als ik zo af en toe de politieke temperatuur meet via mijn timeline zie ik altijd ongeveer dezelfde kleuren en opinies. Ik weet nu al langer dat veel mensen in mijn netwerk het niet zo voor Elio Di Rupo hebben. Missschien wil ik wel eens het verhaal horen van mensen die hem wel kunnen appreciëren. Daarvoor moet ik dan buiten Facebook gaan zoeken en kom je ofwel op Twitter terecht of op klassiekere nieuwssites.
Tip Tussendoor: Om jezelf ervan te verzekeren dat je in steeds meer mensen hun timeline terecht komt, moet je actiever beginnen Facebooken. Converseer, geef comments, like updates enzovoort. Zo vergroot je de "Edge" van je eigen posts en word je meer gezien.
Ook voor brands geeft dit uitdagingen
We zeggen allemaal graag dat het niet om de likes draait, maar toch is het zo. OK, misschien is er niet veel verschil tussen 1.000 fans en 2.000 fans als er weinig interractie is. De likes op de updates en posts zelf is echter wél heel belangrijk. Hoe meer likes op je company posts, hoe meer mensen je als vast element in hun timeline krijgen. Hier loopt het bedrijf dan weer het risico om te plat commercieel te gaan. Een grappige foto trekt sowieso likes aan. Een waardevolle, informatieve tekst misschien al wat minder. Maar waarmee straal je als bedrijf meer kennis en skills uit? Een simpel op Google gevonden fotootje of een doordachte tekst? Het laatste, toch? Enkel jammer voor dat bedrijf dat dit minder likes zal aantrekken, dus minder visibiliteit.