Een van de belangrijkste trends die al een tijdje warmdraait, maar in België pas in 2014 echt overal zichtbaar wordt, zijn de online vergelijkingen. Zelfs ziekenhuizen, scholen en overheidsdiensten zullen online de vergelijking moeten doorstaan met hun “concurrenten”. Allemaal in het belang van de machtige consument als kiezer.

Vergelijk.be

De tijd dat alleen Test-Aankoop ons via een papieren nieuwsbrief inzicht verschafte in de prijzen, kwaliteiten en beoordelingen van producten en diensten, ligt al een tijdje achter ons. Vandaag zijn de vergelijkings- en beoordelingssites voor vliegtuigreizen, auto’s, multimedia, boeken, vakmensen... heel populair bij koopjesjagers. Websites met namen zoals vergelijk.be, kieskeurig.be, twizzi.be en cheaptickets.be winden er geen doekjes om. Hier vergelijkt men.

Iedereen (ver)gelijk

Sinds kort vergelijkt ook de Vreg energieleveranciers via hun ‘V-test’ en de Christelijke Mutualiteit vergelijkt nu al ziekenhuistarieven. Sectoren die vroeger gespaard bleven ontsnappen vandaag niet meer aan de vergelijkingsdrang van de consument. Vraag dat maar aan banken. Initiatieven zoals Spaargids.be spelen daar handig op in.

Ziekenhuizen aan de schandpaal

Sinds vrijdag 13 december 2013 – een horrordag voor ziekenhuizen? – dienen zij hun kwaliteitscijfers publiek te maken. Mensen krijgen daarmee voor het eerst objectieve informatie over behandelingen en de tevredenheid van patiënten. Slechts 3 ziekenhuizen doen dat al, maar de rest zal moeten volgen.

Customer review management

Wat kunnen ze doen, al die ziekenhuizen, energieleveranciers, scholen, banken en andere organisaties die vroeger in alle luwte konden werken, maar nu plots ‘exposed’ worden? ‘Customer review management’ noemen wij dat bij Voice. Het is zaak om proactief beoordelings- en vergelijkingsresultaten op een transparante en duidelijke manier online te publiceren. Infographics, video’s en apps kunnen daar bij helpen. Minstens zo belangrijk is het opsporen van commentaren, kritieken en aanbevelingen. Bedrijven kunnen daar veel uit leren en via dialoog met criticasters en fans hun dienstverlening en producten nog verbeteren.

De machtige consument kiest. Merken die zich niet laten vergelijken en geen customer review management-programma opzetten, trekken binnenkort aan het kortste eind. Aan u de keuze...