Bron foto: Shutterstock
Uit een onderzoek van Linkedin bleek Social Media Marketing de hotste skill van 2013 te zijn, en dat zal in 2014 nog niet meteen veranderen. Wat wel zal veranderen, is de manier waarop we met social media marketing zullen omgaan. Want hoe meer merken actief zijn op dit domein, hoe harder we ons best moeten doen om er bovenuit te steken. Om een stapje voor te blijven op de rest, zijn hier alvast 5 trends die je het komende jaar best volgt:
1. Segmentatie
Content is in 2014 nog altijd king, maar dat wil niet zeggen dat al je volgelingen zitten te wachten op dezelfde boodschap. Je Twitter-volgers hebben bijvoorbeeld heel andere verwachtingen van je dan je Facebook-fans. Maar ook binnen één kanaal zal je niet scoren door dezelfde boodschap naar je hele publiek te sturen. En je publiek opsplitsen, dat wordt je hoe langer hoe gemakkelijker gemaakt op de verschillende kanalen.
Zo kan je op Facebook al even gebruik maken van de wel heel erg specifieke targeting opties zoals interesses, de leeftijd van je kinderen, het type smartphone waarmee je op Facebook zit… Ben je in het bezit van een aardige database van je klanten, dan kan je ook handig gebruik maken van de Custom Audiences functie van Facebook om specifieke boodschappen naar hen te versturen.
En hoewel het vaak andersom is, is Twitter op dit vlak Facebook achterna gegaan. Sinds enkele dagen kan je namelijk ook je ads van 140 karakters specifiek gaan targeten op basis van mailadressen en Twitter ID’s. Dat laatste laat je zelfs toe om tweeps in te delen aan de hand van bijvoorbeeld hun bio, hun aantal followers of de onderwerpen van hun laatste tweets.
2. Engagement
Wie dit jaar een groot publiek wil bereiken via social media, zal meer dan ooit moeten zorgen voor engaging content. De organische reach van je posts op Facebook zal in 2014 niet opeens zomaar opnieuw gaan stijgen, integendeel zelfs. Het aantal posts dat dagelijks op Facebook verschijnt, blijft stijgen en dus is het niet meer dan logisch dat je harder zal moeten vechten om jouw updates een plekje te geven in de newsfeed van je fans.
Het zal er dus op neer komen om content te creëren die je fans op dat moment nuttig vinden, in plaats van enkel boodschappen uit te sturen die je merk goed uitkomen. Op die manier creëer je een persoonlijkere band met je fans en volgers en zullen ze sneller geneigd zijn om in interactie te treden met je boodschappen, waardoor je content sneller verspreid zal worden naar een breder publiek.
3. Real-time content
Wie vorig jaar de Super Bowl won, kunnen heel wat mensen op dit moment waarschijnlijk niet meer zeggen. Maar het sterk staaltje real-time content marketing dat Oreo na de stroomuitval tevoorschijn toverde, dat ziet nog iedereen voor zich. Het koekjesmerk heeft daarmee een trend gezet die in 2014 zeker nog verder uitgebouwd zal worden.
Om met deze trend mee te doen, is een goede voorbereiding onmisbaar. Want hoewel je boodschap op zich een ingeving van het moment is, moet je op dat specifieke moment wel klaar staan om in actie te schieten. In het begin van het jaar kan je zo al enkele momenten uitkiezen waarop je weet dat er iets zal plaatsvinden waarop je kan inspelen. Zo weet je nu bijvoorbeeld al dat de Rode Duivels in juni naar Brazilië trekken, of dat Veerle Baetens & co wel eens een Oscar in de wacht zouden kunnen slepen op 2 maart.
Wanneer je weet wanneer je klaar moet staan, moet je er ook voor zorgen dat je een creatief team beschikbaar hebt op die momenten, en uiteraard ook het budget om hun creatieve ideeën in een mum van tijd online te krijgen.
4. Brand ambassadors
Het wordt steeds moeilijker om op je eentje je content te verspreiden naar een breed publiek. Maar waarom zou je het alleen doen als er tal van Brand ambassadors staan te springen om je te helpen? Het enige dat jij moet doen, is het hen zo makkelijk mogelijk maken om je content te delen. Tools als Social Seeder zijn hiervoor een ideale oplossing, en dat zowel voor externe als interne ambassadeurs.
Want onder je eigen collega’s zitten er meer brand ambassadors dan je op het eerste zicht zou denken. Door hen te vragen om je content te delen, bereik je niet alleen een breder publiek, je zorgt er ook voor dat je collega’s zich meer betrokken gaan voelen bij het bedrijf en bij je aanwezigheid op social media.
5. Mobile
Mobile wordt jaar na jaar belangrijker en dat zal in 2014 niet anders zijn, zeker op vlak van social media. Uit onderzoek van Nielsen bleek eind vorig jaar al dat er in de top 10 van meest gebruikte mobile apps, maar liefst 4 sociale netwerken zaten. Facebook stond uiteraard stevig op nummer 1, maar ook YouTube, Instagram & Twitter eisten hun plek bij de eerste 10 op.
Wanneer je dus content op social media plaatst, kan je er niet meer om heen dat een groot deel van je publiek je boodschap op hun smartphone zal bekijken. Een wedstrijd op Facebook organiseren die niet beschikbaar is op mobile, kan anno 2014 dus echt niet meer. En simpelweg beschikbaar zijn, is niet genoeg. Je content moet ook effectief mobielvriendelijk zijn, zowel qua design als qua inhoud.
Welke trends ga jij opvolgen?