Volgens een onderzoek van Gallup in 142 landen naar de Toestand op de Globale Werkplek is een “meerderheid van de werknemers (63%) niet betrokken”. Dat betekent dat ze niet voldoende gemotiveerd zijn en wellicht minder geneigd zullen zijn om uit eigen beweging een inspanning te leveren om de bedrijfsdoelstellingen of -resultaten te bereiken. 24% zijn “bewust niet-betrokken” wat betekent dat deze werknemers ongelukkig en onproductief zijn op het werk, en wellicht dat negativisme ook gaan verspreiden onder de andere medewerkers.
De traditionele werkwijzen van hiërarchische bedrijven werken niet binnen genetwerkte organisaties in de 21ste eeuw. Mensen willen vanaf nul leren hoe je een bedrijf samen kan beheren en hoe je een bedrijf kan laten groeien samen met collega’s.
In die zin is het voor ons allen belangrijk om niet alleen intern onze collega’s en partners te betrekken in het beheer van het bedrijf maar ook onze klanten te betrekken in de groei van hun bedrijf. Steeds meer mensen moeten betrokken worden in het creatieve proces voor het leveren van producten en diensten en hierbij hebben we de keuze!
Stel: we gaan voor een traditionele approach van enquetes en andere vraagstelling waarbij we maanden nodig hebben om alle betrokkenen te bereiken. Tegelijk spenderen we heel wat energie in het consolideren van de informatie en het beheren van de meningsverschillen die er zijn.
Hierbij zien we het Belgisch consensus model naar boven komen waarbij men beseft en weet dat er grondige aanpassingen moeten gebeuren maar die niet doorvoeren. Waarom? Iedere betrokken partij schrapt ergens iets uit een innovatief idee omdat dit voor hen niet kan en wat over blijft is een consensus die enkel de algemene deler is van alles en dus niks grondig aanpakt maar enkel cosmetische aanpassingen doorvoert.
Dat willen wij niet!
Wij willen betrokken mensen die creatieve, innovatieve producten of services leveren. En wat is er meer toepasselijk om zo iets te bereiken dan het spelen van spelletjes. Non-zero-sum spelletjes in het bijzonder. We brengen de mensen samen en construeren een omgeving waarbij ieder zijn mening kwijt kan, waarbij discussies gekanaliseerd worden en we zodoende op een heel effectieve manier met zijn allen het spel der innovatie en creativiteit winnen.
Het grote voordeel bij het gebruik van speltechnieken is het gratis en niet te vermijden effect van betrokkenheid. Beeld je in dat je in een squash zaal binnenstapt en de deur sluit, niemand die dan gewoon zal staan kijken naar het balletje… men wil op de bal slaan en dat effect van betrokkenheid brengen we heden ten dage in een serieuze context van werk en co-creatie door middel van verschillende speltechnieken zoals Gamestorming, Innovation Games®, Gamification…
Kijk maar eens naar collega’s die dergelijke technieken gebruiken om samen te werken met hun klanten: The Parkinglot, Monkeyshot, Little Miss Robot… Om niet te spreken over de vele bedrijven rondom ons die speltechnieken niet enkel gebruiken voor het uitvoeren van werk maar ook voor het positioneren van producten en diensten.
Gamification als Growth Hacking Techniek
Gamification als Growth Hacking techniek als het ware. Zo zien we dergelijke technieken gebruikt bij Yambla en GFlux, maar ook in marketing campagnes zoals het chocoladespel van AGX; en zelfs bij overheidsinstellingen zoals de Budget Games van Co-Learning te Kortrijk.
We zijn er zeker van dat je zelf ook wel nog enkele leuke voorbeelden kan opsommen, we leven in een wereld in beweging en steeds meer mensen en organisaties vinden de weg naar het gebruik van spel technieken om echt werk te verzetten.
Kom ontdekken hoe anderen hun gamification technieken gebruiken tijdens een conferentie vol workshops over hoe je zelf spel technieken kan bedenken en toepassen om producten of diensten op een fijne manier te optimaliseren.
Dit is geen conferentie met presentaties die je zelf ook kan terugvinden op het internet, of kan lezen in de vele boeken omtrent bovenvermelde onderwerpen! Het is een conferentie vol workshops waarbij iedereen de handen uit de mouwen steekt om zo hands-on ervaring op te doen met verschillende spel technieken, volgens ons de beste manier om vooruit te komen:
DOEN.
Welke sessies mag je verwachten?
Neem een kijkje op onze blog en lees de teaser posts van onze sprekers, zoals Erwin Verweij (NL) die een Lego® Serious Play® sessie komt faciliteren, leer “The secret formula of engagement” van Victor Manrique (ES), kom te weten hoe improvisatietechnieken je kunnen helpen om je klanten beter te doorgronden met Rutger Slump (NL) en zijn Private Investigator Fun Experience, leer de kracht van visual storytelling met Sara Pieters (BE) of ontdek hoe je agile releases kan inplannen dankzij de SAFe release planning game met Jef Cumps en Bart Oste (BE).