Amazon is druk in de weer op een eigen online advertentiedienst uit de grond te stampen dat zou concurreren met Google Adwords. Dat schrijft The Wall Street Journal. De dienst zou Amazon Sponsored Links gaan heten.
Amazon Sponsored Links
Amazon zou een advertentieplatform aan het ontwikkelen die advertenties op haar eigen websites én die van anderen kan vertonen. De zet zou een nieuwe bron van inkomsten kunnen betekenen voor Amazon. De dienst zou Amazon Sponsored Links gaan heten en zou later dit jaar al getest worden.
Amazon Sponsored Links zou op hetzelfde systeem gebaseerd zijn als dat van Google. Zo zou het ook werken aan de hand van zogenaamde tekstadvertenties aan de hand van ‚keywords’. Adverteerders zouden in bulk advertenties kunnen kopen.
Wat met Google Adwords?
Amazon komt hiermee in het vaarwater van Google Adwords. Dé hoeksteen van Google’s inkomstenmodel. De zoekgigant haalde naar verluidt in de eerste helft van dit jaar al meer winst uit zijn advertenties dan Amazon in zijn hele 20-jarige bestaan heeft gerealiseerd. Adwords breng voor Google meer dan 50 miljard dollar per jaar op.
Veel van de ads die nu op Amazon te zien zijn komen via Google Adwords. Met Amazon Sponsored Links zou Amazon haar eigen ads hoogstwaarschijnlijk zelf gaan verzorgen.
Benieuwd of Amazon met Google zal kunnen concurreren! Wat denk jij?
Bron: The Wall Street Journal