Het mag duidelijk zijn. Content Marketing is trending. Eigenlijk zou het dat niet moeten zijn. Ongeacht de onheilspellende einde’s van content en dito “content shocks”, blijf ik erbij dat er niks structureler bestaat dan content marketing. Als jij het anders ziet, dan heb je je wellicht laten vangen door de “salesmen fuss”.
Ken jij inhoudsloze marketing?
Alles begint uiteraard met een helder begrip van Content Marketing as such. Ken jij overigens voorbeelden van marketingcommunicatie dat inhoudsloos is?
Op zoek naar een definitie van Content Marketing
Om het idee verder te illustreren maak ik graag gebruik van de definitie van Content Marketing zoals vooropgesteld door het CMI, Content Marketing institute.
“Content Marketing is de kunst van het communiceren met je klanten en prospecten zonder te verkopen. Het is niet-storende marketing. In plaats van producten of diensten gladweg te pitchen, lever je informatie dat de koper intelligenter maakt. De essentie van deze content strategyie is het geloof dat wanneer bedrijven een constante stroom van nuttige informatie aan kopers leveren, deze ons ooit wel zullen belonen met een aankoop en eventueel merktrouw.”
Begrijp me niet verkeerd, bovenstaande definitie is geldig. Maar het leeft niet eens volgens zijn eigen regels. De definitie benoemt klanten en prospecten. In de realiteit zien we vooral prospect communicatie. Het servicen van bestaande klanten met informatie (content) is vaak van ondergeschikt belang. Dat is jammer. Content is immers in staat de koper te bevestigen in zijn keuze. Ik zie amper content marketeers die focussen op zogenaamde customer service content pieces. Enig idee hoeveel bvb een goede handleiding uw support dienst kan ontlasten?
Een andere definitie dan maar?
Met bovenstaande in het achterhoofd ging ik aan de slag zodoende een nieuwe definitie te maken. Het werd onderstaande:
“Content Marketing is de kunst en wetenschap van het communiceren met all stakeholders op een niet-storende manier”
Met alle stakeholders? Help, dit kan marketing niet alleen bolwerken. Juist. En dat is maar goed ook.
Te belangrijk om het enkel aan marketing over te laten?
Uiteraard heb je typische marketing content nodig. Dat staat dikwijls bol van buzzwords en andere power-woorden: “de beste, de goedkoopste, de tofste, ...” Die claims kunnen allemaal wel waar zijn hoor maar vandaag de dag zijn de consumenten goed opgeleid en zien ze recht door typische communicatie en campagnes.
Ik noem bovenstaande marketing content. Het is vaak campagne-gedreven. Het is niet hetzelfde als content marketing. Dat is immers structureel. Content Marketing gaat over structureel op specifieke kanalen waardevolle inhoud brengen naar de juiste stakeholders en dit zowel over owned, earned en bought media. Uiteraard focust content marketing vooral op de eigen media: website, blog, app, social, webinar, ... daar waar marketing content veeleer focust op bought media.
Bijgevolg is content marketing diepgaand informatief en gebruikt het minder de clichématige marketing taal. De taak van de marketeer is dan ook niet alleen om content te produceren maar om zijn medewerkers te leren verhalen vangen, teksten schrijven, enz. De marketeer als een change agent!
Content Marketing vs. Marketing Content.
Wat is nu het verschil precies? Zonder de pretentie te hebben dat deze lijst exhaustief is, kan het toch aardig wat verduidelijken over het verschil tussen beide.