Gisterenavond kwam startup Darwin Analytics met een heuse verrassing op de proppen. Niet enkel verandert de naam naar myrise, maar de gedurfde pivot van deze nog jonge startup is een bewijs van hun voeling met de markt en de werkelijke noden van een online marketer.
Myrise is the smartest content marketing dashboard
Met deze claim zetten ze de aanval in. Een gedurfde claim die ze wisten waar te maken tijdens de live demo die vrijwel vlekkeloos verliep. CEO Anthony Bosschem: „We zijn op zoek gegaan naar echt slimme content marketing tools, maar die bestaan niet, ofwel zijn ze moeilijk te gebruiken.” Anthony verwees naar Google Analytics. Op zich kan je er veel mee meten en veel conclusies trekken uit de data die je te zien krijgt, maar het is moeilijk te gebruiken. De effort die je erin steekt haal je er moeilijk weer uit.
Andere tools zijn dan weer gemakkelijk te gebruiken, maar je leert er niets uit. Het zijn meestal stand-alone dashboards die je bijvoorbeeld vertellen dat je de laatste week van 100 naar 120 likes bent gegaan op je Facebook page.
Tenslotte is het ook moeilijk om een content marketing tool te vinden waar je al je online kanalen kan samenbrengen en bovendien kan organiseren. HubSpot is daar een mooi voorbeeld van. Alle kanalen kunnen eraan gekoppeld worden, maar overzicht krijgen en uit meerdere kanalen één conclusie trekken over een bepaald thema is niet evident.
Niemand kan je leren om de slimste marketer te worden
Als je drie maanden geleden een opleiding hebt gevolgd over de Google search algorithm of Facebook Edgerank, is dit nu niet meer relevant. Daarom klopt de statement van Anthony dat je vooral van jezelf moet leren om de slimste of efficiëntste marketer te worden. Tien jaar geleden had je één digitaal kanaal met hoogstens een drietal performance indicators. Ondertussen zijn er binnen één bedrijf heel wat kanalen die samen ingezet worden.
Tot nu toe waren de meeste marketers tevreden met de uitspraak „meten is weten”. Maar weten is één ding, vanuit wat je weet de volgende stappen kunnen bepalen en werkelijk nuttige conclusies trekken is iets helemaal anders. Daar heeft Myrise een oplossing op gevonden.
Elk stukje content is een experiment
Wat sterke content marketers gemeen hebben is het feit dat ze elk stukje content zien als een manier om bij te leren. Elke post, elke tweet is een test waaruit kan geleerd worden om het de volgende keer nog beter te doen. Vanuit die optiek is Myrise gestart.
De twee belangrijkste functionaliteiten van de tool zijn het organiseren van je content efforts en er dan uit leren. De tool kan connectie maken met alle platformen en CMS systemen tot zelfs emailing tools zoals MailChimp. Alle mogelijke stukjes content worden samen gezet volgens datum en zijn doorzoekbaar op keywords. Je kan de relevante posts selecteren en er een label aan koppelen om het zoeken naar posts binnen dat thema in de toekomst gemakkelijker te maken. Je kan zelfs verder gaan en zoeken op een label met „service:twitter” erbij om bijvoorbeeld enkel tweets te zien te krijgen. Elk blokje geeft al enkele kerncijfers zoals impressions, likes en shares, maar dat is slechts het begin.
De bedoeling is namelijk om er ook werkelijk uit te leren, niet enkel om data weer te geven. Anthony Bosschem: „Te vaak gaan tools ervan uit dat elke content marketer op dezelfde manier werkt en dezelfde metrics belangrijk vindt. Content scoring algoritmes zijn moeilijk, want elke content marketer heeft zijn eigen doelstellingen. Bij Myrise geef je zelf aan waar je belang aan hecht en op basis daarvan geeft de tool een overall Myrise score per item. Je kan metrics combineren en nog altijd één score krijgen op basis daarvan. Dankzij een focus op usability kan je toch nog gemakkelijk bekijken welke metric verantwoordelijk is voor hoeveel procent van de overall score.”
Scores waarin je kan graven, diep graven
De sterkte van Myrise zit voor een groot deel in de usability en de overzichtelijkheid, maar vooral in de mogelijkheid om in een paar clicks dieper te graven in de metrics en resultaten. Stel dat je alle Facebook posts van de laatste week oproept met elk hun Myrise score, dan krijg je rechts een overzicht te zien van de best scorende labels binnen dat kanaal. Zo kan je bijvoorbeeld concluderen dat een bepaald thema perfect is om veel impressions te krijgen, maar een compleet ander thema is misschien beter geschikt om engagement uit te lokken. En wie als content marketer wil zo’n zaken nu niet weten?
CEO Anthony Bosschem: „De content die werkt om impressions te krijgen, is niet de content die werkt om likes te verzamelen. De content die werkt om likes te krijgen is dan weer niet de content die reacties en engagement uitlokt. Daar in zo weinig mogelijk tijd het onderscheid in kunnen maken en er efficiënt kunnen op inspelen is wat Myrise mogelijk maakt.”
Noot van de schrijver
Na zelf een aantal jaar met content bezig te zijn ben ik oprecht verheugd door de komst van Myrise en vooral door de gedurfde pivot van Darwin Analytics. Content publiceren en op basis daarvan vooruit gaan als bedrijf of als personal brand is altijd voor een deel giswerk geweest, een beetje natte-vinger-gedoe. Ik denk persoonlijk dat die tijd stilaan voorbij is met de komst van Myrise.
Het kan dat ik even wegzweef op het enthousiasme waarmee Anthony Bosschem zijn verhaal gebracht heeft, maar ik denk dat er meer achter zit. De mensen van Myrise begrijpen één voor één heel goed wat een content marketer nodig heeft, waar de pijnpunten zitten en hoe de gemiddelde dag van een content marketer eruit ziet. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe het hechte team verder zal groeien de komende maanden.
Meer info: myri.se