Het Autosalon is reeds jaar en dag een vaste waarde in de automotive wereld. Het effect van het Autosalon vertaalt zich niet alleen in de honderdduizenden bezoekers gedurende 10 dagen, maar ook in de verhoogde verkoopscijfers. Vertaalt die stijgende trend zich ook online en in de customer engagement? IgnitionOne onderzocht het surfgedrag van de bezoekers op de websites van de grote automerken tijdens het Autosalon. Steeg de temperatuur online even hoog als op de beurs zelf? Ontdek de 7 key cijfers die de digitale impact van het Autosalon onthullen.
Online impact Autosalon
De impact van online op offline en, in het geval van het Autosalon, van offline op online is een interessant vraagstuk. IgnitionOne licht met de onderstaande infographic een tipje van de sluier. Over de hele lijn was er voor de deelnemende automerken een duidelijke uplift. Maar ook niet-exposerende brands liften mee op de extra media-aandacht. Maar wat is nu de werkelijke impact van het Autosalon online?
De Digitale impact van het Autosalon in 7 cijfers:
1) Het aantal bezoekers per automerk steeg gemiddeld met 99% tijdens het Autosalon tov begin januari. In vergelijking met het Autosalon 2013 is het zelfs een stijging van 187%, ongeacht of ze aanwezig waren op de beurs of niet.
2) Deelnemende autoconstructeurs en –bedrijven verwelkomden 2,5x meer online bezoekers dan in 2013. Bij de niet-deelnemende bedrijven was de stijging slechts 1,5x meer.
3) Gemiddeld ontvingen de aanwezige automerken 2,5x meer mobiele bezoekers in 2014 tijdens het Autosalon dan in 2013. Ten opzichte van begin januari 2014 kenden exposanten dubbel zo veel mobiele bezoekers dan niet-exposanten.
4) Tijdens het Autosalon 2014 werden er 1339 online leads (testritten en prijsaanvragen) door IgnitionOne gemeten. Dat is een stijging van 18% tov de 10 dagen voorafgaand aan het Autosalon.
5) 81% was de uplift in leads voor de exposerende merken in vergelijking met begin januari. Bij de niet-aanwezige autobrands was de uplift kleiner met 51%.
6) Een actieve aanwezigheid op het Autosalon levert een automerk 60% meer leads op dan een afwezigheid.
7) Tijdens het Autosalon is er een stijging van 30% in testritaanvragen online, zowel bij de aanwezige als de niet-aanwezige constructeurs, in vegelijking met begin januari.
Toekomst
De digitale footprint van het Autosalon is alomtegenwoordig in de verschillen tussen de exposanten en niet-exposanten. De cijfers tonen een belangrijke impact op zowel het aantal bezoekers, als het aantal leads online. Vraag is of dezelfde impact geldt op het brand engagement van een consument met een automerk als het beslist al dan niet deel te nemen aan het Autosalon 2015. Maar dat is het onderwerp voor een volgende infographic, dus stay tuned!
*IgnitionOne consolideerde de gegevens van 14 automerken en -bedrijven die gebruik maken van IgnitionOne’s Marketing Automation Tool voor de Belgische markt. De resultaten vergelijken de gemiddelden van de aanwezige automerken met de niet-exposanten en de 2 groepen samen. Voor de analyse werden de data van de 10 dagen Autosalon vergeleken met 10 dagen aan het begin van januari, met de maand december 2013 en de periode van het Autosalon in 2013 voor een jaar op jaar overzicht. Een lead werd gedefinieerd als een ingevulde aanvraag voor een testrit, een offerte, een brochure of een online registratie (afhankelijk van het automerk in kwestie).