Met de introductie van de smartphone heeft een gigantische 'mobiele verschuiving' plaats gevonden. Mobiel is tegenwoordig niet langer een niche. Het is een basisvoorwaarde om een succesvolle digitale strategie uit te rollen. Naast mobiel steekt context ook steeds meer de kop op in het digitale landschap. Maar wat is dat precies?
Er is heel wat. Locatie- en omgevingsdata, sensortechnologie in wearables, voorspellende algoritmes, ... Deze evoluties leveren nieuwe uitdagingen op, maar vooral opportuniteiten om klantervaringen te verbeteren op basis van contextuele (micro-)interacties. Alles kan dus hyper gepersonaliseerd worden: informatie, media, producten, diensten en advertenties.
Geen geheimen meer voor de data-driven marketeer
Mobiel is nog steeds de manier om heel dicht bij de klant te staan. Maar tegenwoordig gaat het nog een stapje verder. Opkomende trends zoals wearable computing en het grote aantal sensoren dat overal te vinden is binnen the internet of things zorgen ervoor dat steeds meer gegevens in de handen komen van data-driven marketeers. Zo kan je steeds meer te weten komen over de intenties, de perceptie, reacties en handelingen, gezichtsuitdrukkingen en de hartslag van potentiële klanten.
Het sleutelbegrip is context. Vroeger wist je waarschijnlijk wanneer een consument jouw product gebruikte. Nu weet je ook de context waarin deze jouw product gebruikt. Met welke emotie hij jouw winkel binnen stapt, de weg die hij aflegt, je begrijpt beter het moment wanneer de consument open staat voor interruptie op het moment dat dit waardevol wordt ervaren.
Dit biedt tal van mogelijkheden om de huidige klantensystemen efficiënter, effectiever en persoonlijker te maken. Al deze intelligente technologie en persoonlijke informatie maakt één ding fantastisch beter, het inzicht in de consument en zijn intenties. Wie wil er nu niet zijn klant beter leren kennen met de bedoeling om hem beter te kunnen dienen?
Die kennis omzetten in een positieve conversatie starter is wat er op Mobile Day aan bod gaat komen in de speech van Polle De Maagt.
Wat is context?
Context is het verzamelen en combineren van de juiste data. Het is geen kwestie van klantervaringen mobieler te maken, het is vooral de customer journey verrijken op basis van de beschikbare data. Het hoofddoel is om je klanten een rijker koopervaring te kunnen bieden:
De rijkere klantervaring als hoofddoel
De ervaring van de klant verbeteren en de effectiviteit van jouw activiteiten verbeteren daar draait het om. Een goed voorbeeld daarvan is een korte campagne van Asics waarin de combinatie van context en realtime event-based interactie de basis is.
Tijdens de marathons van L.A. en N.Y.C. werd de Facebook-app 'Support Your Marathoner' ingezet. Hiermee konden vrienden en familie berichten, foto’s en video’s achterlaten voor deelnemers.
De schoenen van deelnemer waren uitgerust met een RFID-tag. Als de deelnemer een bepaalde sensor passeerde, triggerde dit een enorm televisiescherm aan de rand van de route waar vervolgens zijn persoonlijke berichten te zien waren. Een persoonlijke ervaring tijdens een massaal event.
Meer weten over wearables, internet of things, context, nieuwe klantervaringen en systems of engagement? Laat je inspireren op Mobile Day aan de hand van succesvolle cases, de laatste nieuwe trends en inzichten.