Google is een bedrijf die voorloper is in het brengen van relevante informatie bij zoekopdrachten binnen zijn zoekmachine. Elke stap die een bezoeker te veel moet zetten om zijn informatie te verkrijgen is er één te veel. Daarom komt Google met de ‘Sitelinks Search Box’!
Sitelinks
Sitelinks zijn geautomatiseerde links naar de belangrijkste pagina’s binnen uw website.
In onderstaande voorbeeld zien we meestal 4 tot 8 pagina. Deze pagina’s worden automatisch gegenereerd. Het enige wat we kunnen is een bepaalde sitelink via Google Webmaster Tools verwijderen.
Sitelinks Search Box
Wanneer u surft naar een bedrijf via de merknaam kan u binnenkort de ‘Sitelinks Search Box’ gaan zien. Zonder naar de website door te klikken kan u al uw zoekopdracht doorvoeren. In onderstaande voorbeeld van Bol zien we de Search Box al in werking.
Na het ingeven van een zoekopdracht worden de resultaten weergegeven op bol.com.
Welke voorwaarden zijn er om deze Search box te vertonen?
1. Uw website moet een werkende zoekfunctie hebben. Zoekopdrachten in de ‘Zoekblok’ zullen meteen doorverwijzen naar de zoekresultaten pagina. Een usability friendly zoekresultaten pagina is deze vanaf nu een must. Wanneer u geen werkende zoekfunctie hebt op uw website, kan u altijd aan de slag met ‘Google Custom Search Engine’.
2. Installeer schema.org markup op uw homepagina. Contacteer uw website bouwer en zorg dat de variabelen in onderstaande stuk json code is ingevuld. Meer technische informatie vindt u hier.
3. Wanneer u voorgaande opties succesvol hebt geïmplementeerd, dan is het nog niet 100% zeker dat er een ‘Zoekblok’ verschijnt. Websites met een goede SEO strategie zullen sneller de nieuwe functionaliteit verkrijgen. Focus u dus zeker op on-going SEO inspanningen en dan verschijnt de ‘Zoekblok’ van zelf.
Lees meer op de Duo blog of neem gerust contact op.
Heb jij de Sitelinks Search Box al voor Belgische bedrijven gezien?
Laat het zeker weten via de comments!