Je hebt ze vast al in je Facebook newsfeed voorbij zien komen: posts en advertenties met Call to Action buttons. Begin februari had Facebook deze optie al toegevoegd in de Power Editor, maar die wordt nog lang niet door alle paginabeheerders gebruikt. Sinds kort kan je echter ook in de Ads Manager Call to Action buttons toevoegen. Maar hoe doe je dat nu precies?
Call To Action buttons in advertenties
Voor je aan je advertentie kan beginnen, moet je in de Facebook Ads Manager het doel van je campagne instellen. En er zijn slechts 2 doelen waarbij je kan kiezen voor de toevoeging van Call to Action buttons: "Clicks naar je website" en "Website Conversies". Bij andere doelen zoals "Page Likes" of "App Installs" worden de buttons al een tijdje automatisch toegevoegd en heb je hier zelf geen controle over.
Wanneer je dus voor clicks of conversies gaat, kan je in het "Text and Links"-vlak onder de headline en de tekst van je advertentie nu ook een Call To Action button toevoegen. Momenteel zal je het moeten doen met de 5 opties die Facebook ons voorstelt: Nu winkelen, Nu boeken, Meer info, Registreren en Downloaden.
Call To Action buttons in gewone posts
Wil je in een gewone post een Call To Action button toevoegen, dan kan dat ook, maar hiervoor moet je wel nog steeds naar de Power Editor. En hoe je die in enkele simpele stappen installeert, legt Facebook je hier uit. Hoewel deze Power Editor er nogal ingewikkeld uit kan zien wanneer je er voor het eerst in terecht komt, is het makkelijker dan je zou denken. Wanneer je in de Power Editor zit, klik je links bovenaan op je account, waarna je kan kiezen voor "Pagina's beheren".
Vervolgens kom je in een overzicht terecht van al je voorgaande Facebook-posts, en daar zie je links bovenaan de optie om een nieuw bericht te maken.
Dan kan je, net zoals bij een advertentie, alle postdetails invullen, inclusief de Call to Action button. Vergeet helemaal onderaan niet te kiezen voor "Dit bericht wordt op de Pagina geplaatst", want anders zal je post helaas geen organisch bereik hebben, en enkel als advertentie gebruikt kunnen worden. Wil je een post zowel organisch als als advertentie verspreiden, dan moet je er op letten dat je targeting van de post exact hetzelfde is als die van advertentie. Zo niet, kan je advertentie helaas niet gelanceerd worden.
Wanneer je bericht klaar is, moet je het alleen nog publiceren, en dan staat je post, inclusief Call To Action button op je Facebook wall te pronken!
Nog een handige tip
Nu je weet hoe je Call To Action buttons aan je posts en advertenties kan toevoegen, kan je er naar hartenlust mee beginnen experimenteren. En experimenteren is meteen de grootste tip die ik je wil meegeven. Want niet voor elke boodschap is een Call To Action button per se de beste oplossing.
Begin daarom in je advertenties telkens met 2 versies: één met en één zonder button. Wanneer je na 1 à 2 dagen ziet welke versie het het best doet, kan je de andere stopzetten. Wie nog een stapje verder wil gaan kan ook experimenteren met de boodschap in de button. Want wie weet shopt je doelgroep wel meer door op "Meer info" te klikken, dan op het veel directere "Nu winkelen".
Ga jij naar aanleiding van dit artikel aan de slag met Call To Action buttons? Laat je ervaringen dan zeker achter in de comments!