Datingsites ze zitten al jaren in de lift en voeren een bittere strijd met de concurrentie. Bloovi sprak met Chris Verlinden (Country Director Belux bij Parship) & Gio Canini Co-Chairman of These Days Y&R. Beiden zullen spreken op Conversion Day, waar ze zullen vertellen hoe offline media toch een grote rol kan spelen online:
Dag Chris & Gio. Kan je iets kort vertellen over Parship?
Chris: PARSHIP is een internationale online datingsite. Sinds de lancering in Duitsland in 2001 heeft PARSHIP haar online diensten in 14 andere landen geïntroduceerd, waaronder België in 2006. PARSHIP is een dochteronderneming van de Duitse uitgeversgroep Holtzbrinck, één van de grootste mediagroepen in Duitsland (uitgever van o.a. het krant Die Zeit).
PARSHIP richt zich tot singles die op zoek zijn naar een serieuze, liefdevolle, harmonieuze en langdurige relatie. De doelgroep is dan ook iets ouder. We richten ons voornamelijk op 30+. Mensen die zich bij ons aanmelden registreren zich, doen daarna een Persoonlijkheidstest van +/- 20 minuten. Op Basis van de resultaten van deze test ontstaat er een persoonlijkheidsprofiel. Op basis van de resultaten krijgt men een lijst met partnervoorstellen. Een lijst met mensen die potentieel hebben. Deze lijst wordt continu geactualiseerd.
De PARSHIP service is een betalende service. Zowel de testfase als de betaling zijn drempels voor mensen om toe te treden tot ons netwerk, maar deze zijn bewust ingebouwd. Wij weren zo de “Fun-daters”, m.a.w. mensen die niet op zoek zijn naar een serieuze relatie.
Hoe onderscheiden jullie zich tegenover andere datingsites?
Chris: Met het PARSHIP-principe. Zo heeft PARSHIP het voortouw genomen op het gebied van wetenschappelijk relatieonderzoek. Onze leden voeren een wetenschappelijke persoonlijkheidstest uit die PARSHIP uniek maakt. PARSHIP filtert persoonskenmerken die relevant zijn voor een relatie, gecombineerd met waarden, normen en verwachtingen.
We weten dat Copycats proberen met soortgelijke test op de markt te komen, maar zoals meestal geldt ook hier: niks is beter dan “Das original”.
Daten via PARSHIP is daten op een zeer discrete manier. Onze doelgroep wil niet publiek in een database zitten. In tegenstelling tot andere sites kan men bij ons niet komen “cruisen” door de database. Mensen zitten in de database met een unieke code. Leden beslissen zelf aan wie ze hun gegevens bekend maken.
Bij ons geen individuele gegevens van leden in banners, in advertenties, googleresultaten, wat bij andere sites dikwijls wel het geval is. Advies is bij ons ook belangrijk. PARSHIP werkt daarom ook in ieder land met een gerenomeerde PARSHIP-coach. In België is dat Mieke Mievis. We gaan binnenkort een 2de de coach inschakelen. Een man, om onze expertise verder uit te breiden.
Is er geen overaanbod en daardoor een soort van verzadiging opgetreden in de markt op vlak van datingsites? Kan je eventueel een aantal marktcijfers geven omtrent gebruik van datingsites in België?
Chris: In België tellen we rond de 1,6 miljoen singles. We vermoeden dat rond de 40% in de leeftijdscategorie 30+ online dating heeft geprobeerd. Dit is nog altijd minder dan de omringende landen. In Duitsland is dit boven de 50%. We zien de laatste jaren ook de instroom van de 55 plussers.
België is nog geen mature markt als het op dating aankomt. Dus van verzadiging is hier nog geen sprake. Het klopt uiteraard dat er verschillende intiatieven komen, maar ook gaan. Niet elke service is even succesvol. We zien ook dat met de initiatieven die gelieerd zijn aan of zeer dicht bij Social media staan : met name de Apps, of op vlak van Mobiel ; de Tinders van deze wereld, ....jongeren gretig gebruik maken van het medium.
Alleen staat bij dergelijke services het “fungehalte” centraal. Men “Swiped als het ware van potentiële date, naar potentiële date”. Het is een oppervlakkig gegeven, waar vooral uiterlijk centraal staat. Dit alles past natuurlijk ook perfect bij de levensfase waarin die doelgroep zich bevindt. Een 20 jarige is in veel gevallen nog niet toe aan de serieuze, harmonieuze relatie. En dat is maar normaal ook.
En....komen ze in het stadium waarin ze het wel zijn, dan nemen wij ze graag op in onze database. Maar zoals eerder aangegeven, dan zijn ze meestal toch al wat ouder. 25 of 30+.
Welke richting gaan jullie uit om de bedrijfsdoelstellingen te kunnen verwezenlijken? Waar gaat de focus naartoe qua budgetverdeling op vlak van marketing, online, PR,… ?
Gio: Bij PARSHIP geloven we heel sterk in een multimediale of multichannel aanpak. Wij zijn een online service. Dit zorgt ervoor dat we als het ware bijna alles kunnen meten. Wij weten perfect via welk kanaal we een lead (Registratie) binnenkrijgen.
De kanalen bij PARSHIP zijn de klassieke: Affiliate, SEO (Brand/generic), SEA (Brand/generic), Display, FB, Partners, Offline (campagnes, PR). We zijn zeer een zeer ROI gedreven bedrijf. Performance based is dan ook Key in heel de strategie. Vandaar ook dat klassieke display campagnes nog nauwelijks voorkomen in de plannen.
Chris: Offline is de grootste slokop van het budget: Meer dan 50% van het budget wordt hier aan besteed. Daarnaast gaat een belangrijk deel naar SEA (Generic), Affiliates. En in minder mate naar SEO: Contentcreatie voor magazine (deel van website) en blogs zoals singlecoach en de parshipblog.
Gio: Aan PR besteden we relatief weinig ‘out of the pocket’ budget: maar we doen het wel veel. Relevante content maakt dat journalisten gemakkelijk de weg vinden naar ons. Wij doen ook heel veel onderzoeken(nationaal, internationaal) en weten ook echt wat de single wil.
Blijkbaar is offline de trafficdriver voor online. Is dat een bewuste keuze omdat de ROI hoger ligt?
Bij PARSHIP kiezen we er heel bewust voor om een belangrijk deel van het budget te besteden aan offline campagnes. (Voor België is dit TV) Doen we dat omdat de ROI hoger ligt? Neen, uiteraard zien we een ferme stijging in spontane traffic. Maar we doen dit vooral omdat we merken dat dit een zeer sterk positief effect heeft op de ROI van de Online kanalen.
Affiliate Publishers vinden ons leuker omdat we een sterk merk zijn om te promoten. En een merk dat ook voor hun rendeert! Win win voor alle partijen. En dan spreken we nog niet over het positief effect op alle brandsearch.
Overwegen jullie om bepaalde kanalen net méér of net minder budget te geven? Bv. meer/minder social, search, mailings, offline, ...
Gio: De huidige strategie werkt, maar we monitoren continue en sturen bij waar en wanneer nodig. Offline, search en performance based (in welke vorm dan ook) blijven zeer belangrijk. Maar we zijn zeer flexibel. We hebben ook Internationale learnings. Dat helpt.
Wat zouden andere bedrijven hieruit kunnen leren?
Gio: Learnings voor andere bedrijven: Meten is weten! Maar analyseer niet te oppervlakkig en oordeel niet te snel. En onthoud 1 ding: De zogenaamde “oude media” zijn nog niet afgeschreven. We beseffen ook wel dat niet elk bedrijf de middelen heeft om TV campagnes te doen. Maar probeer creatief te zijn.
Hoe beheren jullie de volledige on- en offline communicatie? These Days / Y&R is jullie marketing partner. Kan je iets meer vertellen omtrent de samenwerking?
Chris: De offline en online communicatie wordt ten dele intern beheerd. We hebben nogal wat expertise in huis. Wat de creaties betreft: deze zijn internationaal. Adaptaties lopen via These Days Y&R. Wanneer er nood is aan lokale creatie is These Days/Y&R onze partner.
These Days Y&R fungeert voor Parship als het zeer kritisch klankbord. THESE DAYS Y&R is een van de weinige bedrijven waar we ooit de PARSHIP ziel hebben blootgelegd, ze verstaan dan ook goed wat er ons beweegt en adviseren wanneer er nood aan is.
Wat met mobiel? Spelen jullie daarop in? Zoja, op welke manier?
Chris: Wij waren de eerste datingsite die over een mobiele versie van de website beschikte. Onze leden moeten de mogelijkheid hebben om ten allen tijde en overal geconnecteerd te kunnen zijn met hun profiel. Werven via mobiel is voorlopig nog een ander paar mouwen. De uitgebreide persoonlijkheidstest is moeilijk op mobiel. We werken momenteel aan een test-versie.
Bedankt voor het gesprek!
Wil je meer weten over hoe PARSHIP de zaken aanpakt? Kom dan naar Conversion Day! Daar zullen Chris & Gio vertellen hoe je traditionele media kan gebruiken om online een flinke boost te geven!