Voor bedrijven die een LinkedIn-pagina tot hun eigen media rekenen, is het publiceren van company updates een goede methode om de content op die pagina te verspreiden en te promoten. Maar net als bij andere pers- en stakeholdercommunicatie respecteer je bij het produceren van company updates best enkele specifieke uitgangspunten.
Efficiënte company updates
De basisgedachte bij het maken van efficiënte company updates op LinkedIn heeft veel weg van de journalistieke reflex die ook PR-bedrijven inbouwen als ze goede persberichten willen schrijven. LinkedIn bevestigt dat company updates die gebruik maken van een pakkende titel en een duidelijke intro beter scoren dan ietwat wollige omschrijvingen die niet meteen duidelijk maken wie wat doet en waar, waarom of wanneer iets gebeurt. Naast dit basisprincipe heeft een company update echter enkele duidelijke voordelen ten opzichte van het traditionele persbericht.
Je kan als bedrijf de mogelijkheid benutten om niet enkel mooie beelden maar ook om rich media meteen te integreren. Het geeft de lezer meer instappunten in jouw content. Volgens LinkedIn zorgen beelden in 98% van de gevallen voor een hoger aantal commentaren. Ga wel steeds goed na of een beeld effectief verschijnt.
Een tweede belangrijke extra troef is de integratie van video. Bedrijven die dit doen in hun company updates mogen zeker de kans niet laten liggen om video als startpunt voor sharing te zien. Moedig je publiek ook expliciet aan om materiaal te delen. Maar last but not least: hoe het geheel behapbaar. Trap niet in de val van té gestoffeerde company updates: het moet snel consumeerbaar blijven.
Company updates en interactiviteit
Naast deze inhoudelijke adviezen om van company updates een succes te maken, heeft LinkedIn nog enkele andere opties ingebouwd om de efficiëntie te verhogen. Die opties hebben in essentie alles vandoen met de interactiviteit die in de comments schuilt. Laat die kans niet liggen. Company updates worden beter als je de lezer aanspoort om over een onderwerp na te denken. Vraag zijn mening of respons en laat vervolgens niet na om in de comments in dialoog te treden over een onderwerp dat relevant is voor je doelgroep.
Met het conversation management benaderen we echter stilaan de dimensies van company updates die echt specialistenwerk worden. Het posten van updates volgens een aantal basisregels blijft voor de meeste bedrijven vrij beheersbaar. Wie echter een stap verder gaat, kan vanaf het conversatie management ook best enkele externe resources aanspreken.
Extra laag
Wat met conversaties beheren is het optimaliseren van company updates nog niet aan zijn plafond. Een belangrijk deel van de strategie schuilt ook in targeting. Je kan updates gericht naar doelgroepen verspreiden, al raadt LinkedIn op dit moment nog aan om daarin niet te overdrijven. Bereik opbouw blijft voor de meeste bedrijven immers een belangrijke missie. In dat kader is het ook belangrijk om te testen of vooral om goed te analyseren welke type company updates (informatief, entertainend, hard nieuws, enz.) aanslaan en welke niet. Dat gaat verder dan de basisstatistieken inschatten.
Leg de types doelgroepen, de gebruikte content, het moment van publicatie en het aantal gegenereerde interacties eveneens in de schaal. De hulp van specialisten kan ook nuttig zijn om in te schatten welke content het meest geschikt is om bijvoorbeeld te laten ondersteunen door de sponsored updates van LinkedIn. Wie dat doet, laat ook best de impact van die gesponsorde company updates analyseren.
Bezoek ook eens de mediaforta blog!