Ve Interactive, specialist op het gebied van remarketing en retargeting, geeft in een serie van drie blogs tips over het optimaliseren van uw bestelproces. We kijken eerst naar het checkout-formulier, dan de betaalpagina en als laatste de bedankpagina. Deze tips worden met u gedeeld in aanloop naar de E-commerce Expo op 1 en 2 december in Kortrijk, waar Ve Interactive aanwezig is om met u in gesprek te gaan over remarketing en retargeting oplossingen om uw conversies te verhogen.

De ins en outs van het checkout-formulier

U kent het wel: u heeft het web afgespeurd en eindelijk het juiste product voor een goede prijs gevonden. Maar nadat u het product in het winkelwagentje heeft geplaatst, komt het minder spannende gedeelte van de aankoop: het invullen van een lange pagina met velden. Als webwinkelier weet u juist dat dit het cruciale moment is: zorgen dat de aankoop wordt bezegeld!

Maar dit is juist hét punt waar de klant begint te twijfelen, afgeleid raakt of gefrustreerd raakt door ingewikkelde formulieren en onnodige invulvelden. Dit kan de klant ertoe zetten om de bestelling vroegtijdig af te breken ondanks dat ze vlak daarvoor nog zo graag de aankoop wilde doen.

Als online retailer is het daarom belangrijk om in de schoenen van de klant te gaan staan en te kijken hoe dit proces stress-vrij doorlopen kan worden. 

Laten we kijken hoe we 3 onderdelen van uw checkout-formulier kunnen optimaliseren, zodat zelfs uw meest ongeduldige klant tevreden wordt gesteld.

Foutmeldingen

Bij elke stap op een formulier kan wel frustratie ontstaan bij de klant: ze maken zelf wellicht een fout, er is een technisch mankement op de website, of het is simpelweg niet duidelijk genoeg.

Vaak worden deze fouten pas duidelijk als men naar de volgende pagina wilt gaan. De pagina ververst dan en vervolgens worden de foutief ingevulde velden gemarkeerd. Of erger nog, de klant moet weer helemaal opnieuw beginnen en weet niet precies wat er verkeerd is ingevuld.

Inline validatie geeft duidelijk aan welk veld er verkeerd is ingevuld en waarom. Zo hoeft er niet eindeloos gezocht te worden naar dat ene ontbrekende cijfertje of lettertje.

Een vinkje of een ander validatiesymbool vertelt de gebruiker als het veld correct is ingevuld en door kan gaan naar de volgende stap.

Een limiet stellen aan het aantal velden

Uit onderzoek van Ve Interactive is gebleken dat er per extra veld, 1%  van de potentiële klanten het winkelmandje verlaat. Ondanks dat het verzamelen van data van groot belang is voor bijvoorbeeld remarketing doeleinden, mag dit nooit het hoofddoel in de weg staan: de sale maken.

Faxnummer, tweede telefoonnummer en favoriete kleur kunnen gelabeld worden als “interessant, maar niet noodzakelijk”. Houd het aantal velden beperkt tot het strikt noodzakelijke - hoe minder verplichte velden, hoe beter!

Voorkom herhalingen, voorkom herhalingen

Mensen hebben het drukker dan ooit tevoren, dus alle herhalingen of onnodig acties die uit het proces gehaald kunnen worden hebben een enorme impact op het verlagen van het aantal ongeduldige winkelwagenverlaters.

Door het toevoegen van een eenvoudige functie als een adreszoeker versnelt u het proces niet alleen, maar verschaft u ook een stukje extra service. Nog een handige tijdbesparing is door een aanvinkvakje toe te voegen waarmee het afleveradres hetzelfde wordt als het factuuradres.

Deze blog is onderdeel van een serie hoe u uw bestelproces kunt optimaliseren. In de volgende blog kijken we naar de betaalpagina binnen het bestelproces, en hoe deze geoptimaliseerd kan worden om meer conversies te genereren.