Het was een interessante dag op iMinds The Conference vorige week. Zo sprak ik met George Yanni, de technology lead van Philips Hue. Ik vroeg hem naar waarom de Hue zo belangrijk is voor Philips en wat de plannen zijn voor Hue in de toekomst.
Wat is Philips Hue?
Philips heeft Hue gelanceerd in oktober 2012, als een compleet nieuwe manier om met licht om te gaan. En dat is onderhand ook tijd. Want sinds de introductie van de gloeilamp is er met licht niet veel gebeurt. Ja, spaarlampen en LED´s hebben verlichting efficiënter gemaakt. George vertelde me dat licht een grote invloed heeft op je productiviteit. “Bovendien”, zegt hij, “kun je met licht de sfeer in de kamer compleet anders maken, zonder nieuwe meubels te kopen of de wanden opnieuw te schilderen.”
Connected Home
Volgens George is de Hue het eerste succesvolle “Connected Home” project van Philips. Sinds de introductie 2 jaar geleden is een trouwe stroom early adopters op het platform afgekomen. En het lijkt te werken. Volgens George wordt Hue dag in dag uit gebruikt. Er zijn zelfs gebruikers die tot 1000 keer per dag een interactie hebben gehad met Hue. Weer eens wat anders dan twee keer per dag het aan - en uit knopje.
De Toekomst
George Yanni voorziet een 'Bright Future' voor Hue. Hue wil mainstream worden. En dat kan ook, want natuurlijk heeft het team van Hue het voordeel de naam Philips te dragen. De grootte van het bedrijf helpt Hue snel te schalen, veel sneller dan de vele startups die er tegenwoordig zijn in de Connected Home branche. Om sneller te schalen is Hue ook gebaseerd op een open source platform. Ontwikkelaars kunnen met de vele API's eigen apps maken die de creativiteit wat betreft licht en ambiance verder stimuleren.
De grote discussie over Data
Over de andere bekende speler in Connected Home, Nest, hadden we het ook nog even. Dat bedrijf werd kort geleden overgenomen door Google. Daarop werd door veel consumenten met angst gereageerd. Want Google leeft door data, met Nest heeft het nog een extra stukje van je leven in handen. Voor sommigen is dit geen issue, maar vele mensen hebben het liever niet.
“Nest is geen onafhankelijk bedrijf meer en werd door een flink bedrag opgekocht door Google. Dat is natuurlijk niet zomaar, en een signaal dat Google ook data wil hebben van “het internet of things. Dat ligt bij ons anders,” vertelde Yanni. Wat betreft Hue hoeven we ons daar geen zorgen over te maken. “Philips is geen data bedrijf zoals Google. De consument zelf is eigenaar van zijn data en die gebruikt het systeem alleen voor de optimalisatie van de gebruikerservaring," verzekerde Yanni nog.
Meer info: meethue.com