Misschien weet je al waarom je een Influencer marketing plan nodig hebt (en, indien dit niet het geval is lees even verder), dan heb je waarschijnlijk nog een aantal vragen. Hoe begin ik eraan om zo een plan te bouwen? Hoe vind ik de weg naar een beheersbaar, meetbaar en schaalbaar plan, ongeacht mijn niveau van deskundigheid?

We starten met de eerste stappen, en geven graag in een vervolg meer detail over de aanpak:

  • 1. Vision (Definities)
  • 2. Steer (Aansturen)
  • 3. Accelerate (Versnellen)
  • 4. Sustain (Aanhouden) 

Visie & Definities 

Als je op Google zoekt naar „influencer marketing” vind je 58 miljoen resultaten. Zoek gewoon naar „influence" en je krijgt meer dan 128 miljoen resultaten. Je kan stellen dat mensen en merken het onderwerp relevant vinden. 

Influencer marketing is geen community marketing. Influencer marketing is geen stakeholder management. Een influencer is niet altijd een ambassador van je merk.

Wat is het dan wel?

Een Influencer actieplan zorgt ervoor dat een kleine groep mensen (5 à 10) uw boodschap delen met hun bredere community (duizenden mensen). Een ambassador is per definitie al positief over uw merk, een influencer zeker niet altijd, hij kan wel interesse opwekken rond het thema. Influencer marketing is en zal een belangrijk onderwerp blijven, zolang de invloed van de mondige consumenten de kracht van merken wijzigt. 

Waarom zouden marketers zich vermoeien aan deze oefening?

Merken zullen nooit in staat zijn om échte relaties te bouwen met consumenten, merken zijn namelijk geen mensen. „Consumenten die aanbevelingen krijgen van andere klant hebben een retentie graad die 37% hoger is." (Deloitte). Een influencer heeft een eigen bereik (reach), een eigen publiek, die ontvankelijker is voor zijn of haar ideeën en aanbevelingen, de waardering van zijn mening is hoger dan de boodschappen uit klassieke advertenties. 

Vertrouwen

Influencers hebben een veel hoger niveau van vertrouwen bij hun lezers, een vertrouwen dat wezenlijk onmogelijk is voor een merk om na te streven. Deze sterke band kunnen zij echter wel voor uw merk smeden en je het merk helpen om deze geloofwaardigheid op te bouwen.

Zij kunnen u helpen om de juiste content te produceren die écht voldoet aan de behoeften van uw consument, omdat ze net zo dicht bij de realiteit en mensen staan. Door met hen samen te werken, je bent in staat om de boodschappen rond je merk uit te dragen op de juiste manier, op het juiste moment, en dit ook nog eens aan de juiste mensen. 

Voor welke klassieke marketing doelstellingen kan je Influencer marketing inzetten?

  • 1° Brand awareness: Hoeveel mensen hebben we bereikt (aantal downloads of bijvoorbeeld hoeveel mensen luisterde naar of bekeken dit stuk content)? Hoe werd deze inhoud onthaald binnen de community, en hoe vaak wordt het gedeeld met anderen? Hoe helpt een influencer het merk het share te verhogen (effort)? 

  • 2° Sales: Hoe helpt een influencer het aantal waardevolle leads te verhogen? Helpen de inspanningen van de influencer om de leads sneller om te zetten in upsell-, cross-sell of verkoopsresultaten? Welke inkomsten of ROI kunnen we verbinden aan dit influencer plan? 
  • 
3° Retention: Hoe helpen uw influencers om klanten trouwer te maken (NPS, net promoter score)?

Welke stappen zet ik eerst?

Wie gaan we bereiken? Maak een eerste data base van mogelijke influencers op basis van tools, bijvoorbeeld Engagor. Tracht de sociale  score-modellen te begrijpen (bv. Klout, Moz scores) en versta hun beperkingen. Over tools kunnen we een aantal uren debatteren, het vraagt wat studie werk.  Hoe weet ik „wie goed is" en wie invloed heeft? Stel hiervoor een checklist op met uw experts, bijvoorbeeld rond Relevantie, Bereik, Engagement. 

Hoe kan ik zelfs het beheer van influencers op mij nemen, eenmaal ik ermee begin te werken? Het is best haalbaar voor een marketing team. Hiervoor heb je een plan (net als je marketing actieplan in excel), stel het samen of werk desnoods samen met een content expert. En deel uw ervaringen met de woordvoerder van het bedrijf, die samenwerking doet ook wonderen voor het actieplan en de resultaten.

Om u op weg te helpen kan je starten met volgende drie stappen : 

  • 1° Stel een klein bestand samen van potentiële influencers en leer hen kennen door hen te volgen op alles sociale media. Vergeet niet relaties met mensen bouw je niet op een week, vergelijk het met een andere opkomende vriendschap.  
  • 2° Begin al eens met contact op te nemen met 1 influencer, en deel je plannen met hem. Luister en leer uit zijn opmerkingen.  
  • 3° Testen, beoordelen en optimaliseren, zo eenvoudig is het. 


Wat gebeurt er na dat ik mijn eerste stapjes gezet heb?

Even heel kort door de bocht en in enkele zinnen geeft dit het volgende:

Als je denkt aan het werk voor gevorderde te kunnen beginnen, dan ga je de influencers segmenteren. Hierover schrijf ik graag een volgende post, maar segmentaties kunnen verschillend zijn voor uw sector. Doe een aanzet tot een relevante segmentatie. Voor elk van deze segmenten moet je dan bepalen welke content hier relevant kan zijn, misschien kan je zoals vermeld co-creëren met uw influencers, om te bepalen wat de ideale content kan zijn.

Alle marketers zetten dan vervolgens hun acties uit om een tijdslijn, en gaan aan de slag om de nodige content te laten ontwikkelen door een content creatie team (intern, reclame bureaus, of PR bureaus). Een structureel plan zorgt ervoor dat je Influencers weet te overtuigen, beheert de relatie met deze influencers, monitor het gedrag en impact van de influencers en tenslotte rapporteert de bevindingen in functie van de doelstellingen. Influencer marketing werd in België al vaker toegepast, benchmarks kan je zeker vinden nu je weet hoe het werkt. 

Heb je een vraag, ik hoor het graag omdat Influencer Marketing super fijn is om op te starten!