Nam jij onlangs nog de traffic van je eigen website onder de loep? Dan heb je het ongetwijfeld al gemerkt. Het belang van mobiel neemt toe. Ook bij e-commerce is de impact voelbaar. Dit recente artikel op basis van cijfers BeCommerce onthulde dat het aantal webshops die geoptimaliseerd zijn voor mobiel verviervoudigde sinds 2011. Momenteel bieden 55% van alle Belgische webwinkels hun producten en diensten aan via mobiele apparaten.
In 2014 zullen mobiele kopers in België een omzet genereren van 213 miljoen euro, goed voor 9,7% van alle online transacties. Deze infographic vermeldt dat 48% van alle tijd die gespendeerd wordt op webshops via mobiele apparaten gebeurt. Niet verwonderlijk als je er het 2014 Mobile Behavior Report van Salesforce op naslaat. Want daaruit blijkt dat respondenten dagelijks gemiddeld 3,3u op hun smartphone spenderen (tablets niet meegerekend!).
Smartphone zijn research-middel bij uitstek
Volgens Alexander Hautekiet van Web Retail Company zal de switch naar mobiel de combinatie van online en offline alleen maar versterken. Tablet gebruikers kopen effectief terwijl smartphone gebruikers zich vooral online informeren om dan offline te kopen. Stem je online strategie hierop af en pas het informatieve deel volledig aan voor smartphone gebruikers en hun verwachtingen.
Ook de fysieke retail kan hier zijn voordeel uit halen. Klassiekers die vaak vergeten worden zijn de vermelding van adresgegevens inclusief GPS-routebeschrijvingen en openingsuren. Denk ook aan aanbiedingen en acties op maat wanneer men in de winkel vertoeft (location based services). Met beacons kan je zelfs nog een stap verder gaan en de digitale promotie laten variëren afhankelijik van het product dat de consument bekijkt.
Nog enkele belangrijke vaststellingen:
- Sinds 2012 is er een duidelijke verandering. Voorheen moesten bedrijven nog overtuigd worden om met e-commerce te starten. Nu zijn ze zich des te meer bewust van het belang. Bovendien beseft iedereen dat mobiel niet de toekomst maar het heden is. Ook de perceptie van de B2B spelers is intussen volledig gewijzigd.
- Web Retail Company ziet dat mobiel bezoek ongeveer 43% voor zijn rekening neemt met een opvallende nadruk op tablets (33% tablet en 10% smartphone). Als je keuzes maakt, optimaliseer dan vooral voor Apple toestellen want deze studie (zie ook grafiek hieronder) onthult dat zowel de conversie alsook orderwaarde opvallend hoger zijn bij Apple gebruikers (Mac, iPad, iPhone) dan bij andere (Android, Windows, …).
- Mobiele gebruikers zijn trouwer. Bij deze groep ziet Web Retail Company opvallend meer terugkerende bezoekers.
- Mobiele betalingsfunctionaliteiten blijven een uitdaging. Tabletgebruikers willen niet alleen productoverzichten consulteren, ze willen ook mobiel shoppen én mobiel betalen. In dit laatste ligt een grote valkuil. Zelfs Ogone, de belangrijkste speler in België, heeft moeite om dit goed aan te bieden.
Mannen, Millenials en 50-plussers
Het recente ‘BI Intelligence report’ zoomt in op de demografische eigenschappen van online en mobiele kopers in de VS. Drie in het oog springende doelgroepen:
- 50-plussers: 1 op 4 mobiele shoppers is ouder dan 55 jaar.
- Millenials: ondanks hun lagere inkomens spenderen 18 tot 34 jarigen, in vergelijking met andere leeftijdsgroepen, het meeste online.
- Mannen: hoewel vrouwen de leiding nemen als je naar online aankopen kijkt (57% vs 52% van de mannen) toont onderstaande grafiek aan dat mannen meer mobiel shoppen dan vrouwen. Bovendien spenderen mannen ook meer als ze een mobiele aankoop doen.
Social commerce
Aangezien 60% van alle tijd gespendeerd op social media zich mobiel afspeelt, biedt dit opportuniteiten voor webshops. Het is belangrijk om social media slim in te zetten. Bijvoorbeeld, indien de instroom via social opvallend groot is voor een bepaalde productcategorie (detecteerbaar via Google Analytics), kan je aan de hand van een Facebook pixel op deze pagina een “custom audience” laten samenstellen.
Op basis van deze info kan je daarna specifieke aanbiedingen binnen deze productcategorie promoten naar gelijkaardige profielen (“lookalike audience”) met getargette Facebook advertenties die enkel zichtbaar zijn voor mobiele gebruikers.
Tips uit de praktijk
Luxedy
Luxedy.com is een jonge webshop (lancering mei 2014) en richt zich met een aanbod accessoires en juwelen tot vrouwen tussen de 18 en 45 jaar. Ook zaakvoerster Dorien Claes erkent het belang van optimalisatie voor mobiel:
- 68% van de bezoekers bij Luxedy surft mobiel: 53% smartphone en 15% tablet.
-
Apple neemt de bovenhand:
o 58% van de smartphone gebruikers surft met een iPhone
o 48% van de tablet gebruikers met iPad
Daarom worden de productpages bewust erg eenvoudig gehouden, zo voorkomt men zoveel mogelijk afleiding.
Wanneer je op de site landt dan springt de contact button onmiddellijk in het oog. Deze vlotte bereikbaarheid ondersteunt immers het vertrouwen.
- Daarnaast staat de zoekfunctie centraal bovenaan zodat men snel en makkelijk kan vinden wat men zoekt. Dit bespoedigt een vlotte conversie, want Dorien benadrukt dat mobiele kopers impulsieve kopers zijn.
- Bij Luxedy wordt social media op een slimme manier ingezet. Een belangrijk kanaal als je weet dat 33% van alle traffic op de webshop afkomstig is van social media. Intussen heeft de webshop meer dan 7.200 volgers op Instagram, een uitgesproken mobiel sociaal netwerk.
De gele flamingo
In augustus 2013 werd De Gele Flamingo dan weer opgestart bij gebrek aan een Belgische webshop die baby accessoires aanbiedt. De webshop richt zich tot mama’s die op zoek zijn naar unieke maar betaalbare accessoires voor hun kleine schat. Facebook data onthult dat 61% van de doelgroep 25 tot 34 jaar is. De Facebook pagina werd een maand voordat de webshop online ging opgericht om de lancering aan te kondigen en telt inmiddels bijna 19.500 fans.
22% van de bestellingen is hier afkomstig van bezoekers die binnenkomen via social media. Daarnaast is ook Google een belangrijke traffic builder. 41% van de kopers komt via zoekmachines.
Andere opvallende vaststelling: 75% van de bezoekers komt via mobile (53% smartphone en 22% tablet). Anderzijds is er een duidelijk verschil merkbaar als je inzoomt op ‘time on site’ en conversie. Bij smartphones is het bezoek opvallend korter, de bounce rate hoger en de conversie lager. Des te meer reden om zoveel mogelijk drempels weg te werken en de weg naar conversie te vereenvoudigen. Men kan eventueel ook remarketing via social media overwegen: op een ‘custom audience’ werken dat enkel wordt benaderd via desktop ads.
Benieuwd naar jullie ervaringen met m-commerce. Deel hieronder gerust extra tips en ervaringen!
Meer weten over Mobile Commerce? Laat je inspireren op Mobile Day!