Vandaag wordt ‘s werelds grootste internationaal onderzoek naar strategische communicatie gelanceerd. Ketchum, één van de toonaangevende communicatieagentschappen wereldwijd, sponsort het onderzoek. Communicatieprofessionals in heel Europa krijgen tot eind maart de mogelijkheid om deel te nemen aan het onderzoek dat beschikbaar is op www.communicationmonitor.eu.
Elf topuniversiteiten voeren het onderzoek uit in samenwerking met de European Association of Communication Directors (EACD) en de European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA).
Onderwerpen
De studie boort enkele pertinente onderwerpen aan zoals mobiele communicatie, netwerken, leadership en mentorschap, gender en strategische issues gerelateerd aan het communicatie-ambt. Het onderzoek zal best practices identificeren en op zoek gaan naar opmerkelijke gelijkenissen en verschillen tussen Europese communicatieafdelingen. Vergelijkingen tussen de verschillende landen en verschillende types organisaties (private en beursgenoteerde ondernemingen, non-profitorganisaties, agentschappen, etc.) zullen de resultaten relevant maken voor elke communicatieprofessional.
Deelnemers zullen deze en vele andere vragen kunnen beantwoorden en hun eigen ervaringen kunnen delen zodat een bondig beeld van het vakgebied ontstaat. Elke deelnemer zal een volledig resultatenrapport ontvangen en kans maken op één van de vijf lomografiecamera’s – hét fototoestel voor creatievelingen.
Jaarlijkse onderzoek
Met meer dan tweeduizendzevenhonderd deelnemers uit drieënveertig landen in 2013, is de jaarlijkse European Communication Monitor ’s werelds grootste empirisch onderzoek binnen de PR- en communicatiesector. De studie wordt uitgevoerd voor wetenschappelijke doeleinden. Deelnemers blijven anoniem en de data worden gebruikt door een academisch onderzoeksteam. Internationale en nationale resultaten zullen deze zomer beschikbaar zijn.