Een nieuwe studie van Mediative toont aan dat mensen op een andere manier Googlen dan voorheen. Zo kijkt men nu verder dan de ‘gouden driehoek’ die in 2005 door Google werd vastgesteld. Opmerkelijk nieuws, aangezien positie 3 & 4 op een Search Engine Result Page (SERP) nu een pak meer clicks krijgen. Een weetje dat adverteerders veel geld kan besparen.
Eye-Tracking
Mediative gebruikte eye-tracking om te ontdekken waar mensen naar kijken in Google Search. In 2005 bleek er een zogenaamde ‘gouden driehoek’ te bestaan waar mensen vooral aandacht voor hebben op een Search Engine Result Page (SERP). In die driehoek vielen vooral positie 1 en 2 in de smaak. Uit de nieuwe studie blijkt dat het zoekgedrag van mensen sinds 2005 is veranderd:
Opvallende feiten
- Het eerste resultaat van de organische (niet gesponsorde) zoekresultaten krijgt het meest kliks (32,8%). In 2005 was dat niet het geval.
- Bedrijven die op posities posities 2 - 4 van de SERP staan krijgen nu meer kliks dan enkele jaren geleden. Goed nieuws voor online marketeers: plaats 1 & 2 zijn nu geen absolute must meer!
- Mensen bekijken nu meer zoekresultaten dan vroeger in één zoekopdracht. Toch is de duurtijd dat mensen naar zoekresultaten kijken kleiner geworden. Zo kijkt men tegenwoordig gemiddeld 1,17 seconden naar een SERP. In 2005 was dat net geen 2 seconden.
- Omdat steeds meer mensen mobiel surfen scannen ze de SERP vaker verticaal dan horizontaal.