De groei van Coolblue overtrof in 2013 de eigen verwachtingen. De online retailer boekte 248 miljoen omzet in België en Nederland. Dit is een groei van 48% ten opzichte van 2012 toen het bedrijf 168 miljoen euro omzet maakte. De stijging komt met name door mond-tot-mondreclame van tevreden klanten. De retailer investeerde verder fors in bestaande als nieuwe fysieke winkels. Daarbij creëerde het 175 nieuwe jobs. In totaal werken nu 600 Coolblue'ers aan de obsessieve focus op klantentevredenheid.
Nieuw: 3 fysieke winkels en 98 online shops
Coolblue investeerde fors in 2013. Het bedrijf opende 3 nieuwe fysieke winkels in Lochristi, Amsterdam en Utrecht. Daarnaast gingen 98 webshops live, onder meer in de productcategorieën sport en outdoor. De webshops kregen bovendien een responsive design, dat de mobiele verkoop moet stimuleren. Verder werd de winkel in Eindhoven grondig gemoderniseerd en verhuisde de winkel in Rotterdam naar een groter onderkomen.
Logistieke innovatie: maandaglevering en een nieuw groot magazijn
Ook op logistiek vlak blijft Coolblue in beweging. Als eerste webwinkel van België, levert het bedrijf nu pakjes op maandag. Om deze innovatie mogelijk te maken, werd het bestaande magazijn in Capelle aan den IJssel aangevuld met een nieuw 13.000 m2 groot magazijn in Tilburg.
Prognose voor 2014: meer dan 300 miljoen euro omzet
Voor 2014 is het bedrijf positief gestemd. Pieter Zwart, directeur en oprichter, verwacht dit jaar meer dan 300 miljoen euro omzet. Succesfactor hierbij is een obsessieve focus op klantentevredenheid. “Met tevreden klanten alleen zijn wij niet tevreden,” stelt Zwart. "Wij gaan voor de glimlach, hun mondhoekje moet omhoog gaan. Want pas dan vertellen klanten over ons. En dankzij die mond-tot-mondreclame kent een groot deel van België en Nederland inmiddels het merk Coolblue."
Verder staan in België nog openingen van fysieke winkelpunten op het programma.
Werner Bruyns, manager van Coolblue België: “We hadden al fysieke winkels in Lochristi en Wilrijk. Dit jaar willen we er nog 2 openen. Hiervoor werd Coolbluewinkels.be gelanceerd waarmee we iedereen uitnodigen om op zoek te gaan naar geschikte winkelpanden in de omgeving van zowel Hasselt als Leuven.”
Grootste uitdaging: 100 software-ontwikkelaars vinden
Pieter Zwart blijft kansen zien: "Ons concept is heel schaalbaar. De grootste uitdaging? Genoeg software-ontwikkelaars vinden. We zoeken er minstens 100.” Eind 2013 is Coolblue gestart met een agressieve wervingscampagne, in binnen- en buitenland. De nieuwe developers gaan werken aan vele kleine en grote softwareverbeteringen. Zwart: “We hebben letterlijk duizenden ideeën liggen. Als we daarvan ook maar een deel kunnen bouwen, gaan we nog harder groeien dan we nu al doen."