Foto: Moz SEO Guru Rand Fishkin

Goede SEO is niet langer gewoon SEO. Tien jaar terug moest je grosso modo enkel rekening houden met bijvoorbeeld links, keywords, rankings en crawls. Vandaag is het plaatje een pak ingewikkelder. Er zijn tal van andere tactieken waar je tegenwoordig moet op inzetten. Een overzicht:

Als je vandaag bezig bent met SEO moet je nu een pak andere elementen in de vergelijking meenemen, zoals je content, sociale media, de snelheid van je site, customer ervaring, enzoverder.



Dat geeft ook SEO-guru Rand Fishkin aan. Hij vertelde op de HubSpot Inbound 14 Conferentie dat het goed mogelijk is dat, als je vandaag een site hebt die uitstekend scoort op usability en niet bijzonder SEO-geoptimaliseerd is, je hiermee op langere termijn meer voordeel kan van hebben dan omgekeerd.

Key takeaway: stop niet al je energie in technische SEO, maar denk aan de bezoeker en zijn ervaring.

Welke SEO-tactieken mag je wel en niet gebruiken?

Rand geeft mee dat er geen standaardtactiek is die voor iedereen werkt. Een site die - bijvoorbeeld - zwaar leunt op content (bijvoorbeeld deze site, of nieuwssites zoals standaard.be) vraagt een andere aanpak dan een eerder statische site.

1. Tips voor keyword research

Veel marketeers hebben (te) lang op de tools van Google (bijvoorbeeld Google Keyword Tool Box, of Google AdWords Zoekwoordplanner) geleund om de juiste keywords te vinden. Weet dat Google vandaag een heel pak informatie achterhoudt. Enkel op deze keywords leunen is geen verstandige optie.

Hoe je jouw keywords zelf kan aanvullen:

  • Tik zelf een zoekopdracht in, en kijk welke suggesties je daar krijgt
  • Gebruik specifieke keywordtools
  • Surf naar communities, en kijk daar welke bewoordingen er gebruikt worden
  • Maak gebruik van geïntegreerde marketingtools als HubSpot, de favoriete marketingsoftware van leadstreet. Daarin vind je een keywordmodule die je van relevante keywords voorziet

2. Tips voor content

Dat goede, relevante content je site een voordeel geeft, is duidelijk. Content is de brandstof van inbound marketing, waarmee je bezoekers aantrekt naar je site, en ze daar converteert naar leads en klanten.

Rand Fishkin gaat een stap verder dan ‘het maken van goede, relevante content’. Hij vindt dat die definitie niet ver genoeg gaat.

Fishkin suggereert volgende huisregels  voor content:

  • Content moet uniek zijn
  • Content moet relevant zijn. Zoekmachines moeten de content kunnen inschatten als relevant voor de zoekopdracht, zowel naar bedoeling (‘intent’) als de manier van omschrijving (‘phrasing’)
  • Content moet behulpzaam zijn, en de vraag efficiënt beantwoorden
  • Content moet unieke waarde leveren, en informatie geven die je niet/moeilijk ergens anders vindt
  • Content moet een goede gebruikservaring geven op elk toestel (dekstop, mobiel, …)

3. Tips voor linking

Onthoud: Google wil enkel de links tellen die je verdiend hebt.

De takeaway die je hier moet onthouden is dat je relaties moet bouwen met gebruikers. Gebruik content om redactionele links te krijgen, zoals shares via twitter, facebook of LinkedIn. Probeer ook op relevante blogs te verschijnen.

Een andere manier om dit te bekijken: je wil aandacht krijgen (of kopen) die tot links leidt in plaats van gewoon (old school) rechtstreeks die links te kopen.

4. Social media is de sleutel

De directe correlatie tussen het sociaal posten van een artikel van jouw site en hogere ranking is er niet meer. Social zorgt indirect voor SEO: het sharen van jouw content zorgen er voor dat je content in de aandacht komt van degenen die die content verder gaan verdelen.

Google+ blijft hierop een uitzondering. Als iemand die jij volgt een +1 geeft; dan krijg je andere resultaten dan wanneer je ingelogd bent bij Google (bv Gmail).

5. Tips voor het publiceren van je content

Een goede huisregel voor het publiceren is een vaste uitgeefkalender te hanteren. Rand nuanceert  dit: publiceer enkel wanneer je goede content hebt; niet wanneer je minderwaardige content uitstuurt omdat de kalender je dat dicteert.

Enkele tips voor je contentplan:

  • Je content moet strategisch kloppen: de content moet schalen met je branding en een direct verband houden met de einddoelen van je business
  • Probeer met social ‘amplifyers’ of sociale ‘versterkers’ in relatie te treden. Denk “waarom zou iemand dit artikel willen delen?”
  • Content is geen sprint. Weet dat een deel van je content zal falen en –bijvoorbeeld- niet de verwachte trafiek opleveren, …

6. Tips voor het meten van je ROI

De meeste attributierapporten kijken enkel naar de laatste bron waar je conversie is gebeurd. Rand geeft de tip je volledig funnel te bekijken, en correct de hele buyers journey in kaart te brengen. Het risico bestaat immers dat als je enkel gaat investeren in de laatste fase van je funnel, je de bron van je hele model laat opdrogen.

Conclusie

SEO is complexer geworden. SEO is een geïntegreerde taak geworden van elke digitale marketeer, waarbij technische skills minder gaan doorwegen dan bijvoorbeeld uitstekende customer experience of fantastische content.