De CEO van Google, Larry Page, neemt alleen bedrijven over die zijn tandenborsteltest doorstaan. Wat dat precies is, lees je hieronder:
Al 4 miljard aan overnames
Google heeft dit jaar voor al meer dan 4 miljard dollar aan overnames gedaan. Afgelopen week werd Jetpack nog overgekocht. Eerder deze maand werden de berichtenapp Emu en de videodienst Directr al overgenomen. Het grootste deel van de 4 miljard dollar gaat naar Nest, de slimme thermostaat, dat werd overgenomen voor 3,2 miljard dollar.
De geruchtenmolen rond de overnames van Google draait zoals altijd op volle toeren. De laatste grote overname is volgens geruchten Twitch. Google zou ongeveer 1 miljard dollar neertellen voor deze populaire website. Twitch is een website waar live game-wedstrijden worden uitgezonden.
Google’s 11 grootste overnames
(bron: Emerce)
Motorola Mobility deed Google alweer van de hand
In 2011 betaalde Google voor het overnemen van Motorola Mobility 12,5 miljard dollar. Inmiddels heeft het dit alweer verkocht aan het Chinese Lenovo voor 2,91 miljard dollar. Deze deal is wel nog niet 100% rond want beide partijen wachten nog op de goedkeuring van de toezichthouders.
Het verschil lijkt groot (Google betaalde 12,5 miljard, Lenovo betaalt slechts 2,91 miljard), maar er werd afgesproken dat Google eigenaar blijft van het enorme patentportfolio van Motorola en eerder had het al een onderdeel doorverkocht voor 2,4 miljard dollar.
De berg cash van Google
In het jaarverslag van 2013 van Google blijkt dat het beschikt over een berg cash van 58,7 miljard dollar. Google blijft dus steeds op de uitkijk om interessante bedrijven over te nemen, je moet iets zinnigs doen met die berg cash natuurlijk.
Onlangs werd er ook nog door Google gemeld dat het buiten de V.S. ook nog een 30 miljard dollar klaar staan heeft om interessante bedrijven over te nemen.
De tandenborsteltest van Larry Page
Volgens The New York Times hanteert CEO Larry Page de tandenborsteltest om te bepalen welk bedrijf het moet overnemen. Natuurlijk zijn er ook heel wat andere factoren die een belangrijke rol spelen. Maar of het bedrijf, product of dienst past binnen Google wordt bepaald door volgend simpel uitgangspunt: is het iets dat je één of twee keer per dag gaat gebruiken en maakt het je leven beter?
Als het antwoord ja is op deze vraag, dan is het geschikt voor Google, vindt Page.
De eenvoud van de tandenborsteltest past perfect bij Larry Page, deze heeft namelijk ‘simpel’ als mantra. Sinds hij in 2011 weer aantrad als CEO van Google, was één van de eerste zaken die hij deed flink snijden in de massa aan diensten die het bedrijf dan had.
De innovatie-strategie van Larry is dan ook heel eenvoudig: een nieuw product moet minstens 10 keer beter zijn dan dat van een concurrent. Voor echt te excelleren is veel meer nodig. Daarom verwacht Page van zijn mensen dat zij producten en diensten ontwikkelen die aantoonbaar tien keer beter zijn.
Kom dus niet aan met kleine aanpassingen of verbeteringen die een product een miniem voordeel geven. Duizend procent verbetering vraagt om het opnieuw uitvinden, waarbij steeds de randen van het onmogelijke moeten worden opgezocht.'
Banken niet meer essentieel bij overnames
Volgens de Amerikaanse krant The New York Times is het een bredere trend dat techbedrijven minder vaak banken inschakelen bij overnames. Enkele recente voorbeelden daarvan zijn de overname van Beats door Apple en Oculus door Facebook. De reden? De tech bedrijven en de banken staan ver weg van elkaar en daardoor begrijpen ze elkaar niet.
Van waar komt die berg cash van Google?
In de 10 jaar tijd dat Google actief is op de beurs is het aandeel gestegen met 1293%. Daarmee is het het elfde best presterende aandeel in de Standard & Poor’s 500. Gisteren was het exact tien jaar geleden dat Google naar de beurs ging.
(bron: Emerce)
Achteraf gezien heeft Google enorm goed gepresteerd. Toch zijn er andere aandelen van bedrijven die het nog beter hebben gedaan sinds 2004: Salesforce steeg met 1720 procent, Netflix 2861 procent, Apple 4274 procent en Priceline 6215 procent.