Er is al redelijk wat inkt gevloeid over Yo, de simplistische applicatie waarmee je enkel het woord “yo” kan versturen. Ondertussen is de applicatie al twee miljoen keer gedownload en haalde het meer dan anderhalf miljoen dollar aan risicokapitaal op. Een valuatie die volgens critici gezien wordt als de eerste barst in een Silicon Valley zeepbel. De app heeft volgens hen immers geen echte meerwaarde gezien diens beperkte functionaliteit en irriterende karakter. Toch zou het voorbarig zijn de app nu al volledig af te schrijven. De applicatie wordt immers gesteund door enkele vooraanstaande figuren zoals de oprichters van Tescent en Betaworks.
Context is de boodschap
Yo is een vorm van ‘one bit communication’. Net zoals de aan- of afwezigheid van een flikkerend stoplicht verwijst naar een naderende onveilige verkeerssituatie kan een yo een onderliggende betekenis dragen. Tijdens de wereldbeker voetbal was het bijvoorbeeld mogelijk, telkens er een goal gescoord werd, een yo te ontvangen. Zo bleef je op de hoogte van het matchverloop. Het is een voorbeeld waarbij Yo een signaal geeft waarna je, indien geïnteresseerd, meer informatie kan opzoeken op een ander platform of een andere applicatie naar keuze.
Een andere illustratie van de achterliggende boodschap toont zich in de samenwerking tussen Red Alert en Yo. Via Yo waarschuwt Red Alert 'subscribers' over luchtaanvallen in Israël. Zo kunnen gebruikers zich tijdig naar de schuilkelders begeven.
Ook tussen individuen onderling kan een boodschap afgesproken worden. Sommige gebruikers gebruiken de app om hun vrienden te laten weten dat ze aan hen denken. Of om te zeggen dat ze vijf minuutjes later zullen zijn. Hierbij wordt de betekenis van de boodschap onderling op voorhand afgesproken.
Dit zijn slechts enkele toepassingen van Yo waarbij de achterliggende betekenis bepaald wordt door de context.
Het probleem van notificaties
Smartphone notificaties zijn tegenwoordig chaotisch. Indien je op de hoogte wil blijven van verschillende uiteenlopende evenementen heb je al snel enkele tientallen apps die te pas en te onpas notificaties en reminders verzenden. Het beheren van deze verschillende notificaties is dan ook een hels karwei.
Yo heeft het potentieel deze notificaties en reminders samen te brengen in één simplistische app. Eén applicatie die verschillende signalen uitzendt waarbij de boodschap afhankelijk is van een zeker kanaal, zoals dat van “Worldcup”. Het signaal kan vervolgens aanzetten tot het openen van een andere applicatie of een webpagina om meer informatie te verkrijgen. Yo zou zo de app kunnen worden waarmee de toenemende informatiestroom op een smartphone geregeld kan worden.
Mogelijkheden zijn eindeloos
Ondertussen is het al mogelijk IFTTT en Yo aan elkaar te koppelen. Zo bestaan er verschillende recepten om Yo te gebruiken als een schakelaar waarmee de temperatuur of de verlichting kan geregeld worden, om gestandaardiseerde berichten te sturen naar bepaalde contacten of om jezelf te bellen. Het verzenden van een Yo zet hierbij telkens aan tot een vooraf bepaalde actie.
Recentelijk lanceerde het bedrijf Yo Lineup, een manier om digitaal aan te schuiven in een wachtrij. Het doel van Or Arbel is deze functionaliteit uit te breiden zodat het mogelijk is voor bedrijven zoals take-away restaurants of koffiezaken een Yo te verzenden als een bestelling klaar is.
Yo heeft echter nog tal van andere mogelijke toepassingen zoals het verzenden van een yo wanneer een alarmsysteem iets verdachts opmerkt, een yo wanneer er iemand aanbelt, een yo wanneer een bepaalde serie gaat beginnen, een yo wanneer je parkeerticket dreigt te vervallen of een yo wanneer het binnen het kwartier zou beginnen regenen.
Ook door het verzenden van yo’s zouden bepaalde acties vereenvoudigd kunnen worden. Met één simpele yo een parkeerticket verlengen, een garagepoort te openen, een alarm aan- en uitschakelen of een taxi bestellen?
Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos. Yo zou een totaaloplossing kunnen worden die gebruikers informeert over verschillende gebeurtenissen en evenementen. Een app die notificaties samenbrengt in een overzichtelijk scherm dat gemakkelijk te beheren is. Een app waarmee je vooraf ingestelde acties met één simpele yo kan uitvoeren.
Meer dan spam
Het zijn slechts enkele voorbeelden van het potentieel van Yo. In tegenstelling tot andere apps met gelijkaardige functies heeft Yo al een zekere naambekendheid. De applicatie heeft eveneens een redelijk omvangrijke gebruikersmassa, al valt te bezien hoeveel van de gebruikers de app nog niet verwijderd hebben.
Hoe stom het concept van Yo aanvankelijk leek, de onderneming heeft wel degelijk een plan dat een waarde van anderhalf miljoen dollar kan rechtvaardigen. Toegegeven, voorlopig zijn de meeste yo’s nog spam. Maar eens je verder kijkt zou Yo wel eens zijn eigen niche kunnen hebben. Misschien wordt het iets, misschien wordt het niets. Maar ik verwijder Yo alvast nog niet van mijn smartphone. Iets zegt me dat we er nog van zullen horen.