STIMA Students Congress 2014 - Old vs New Media: was een boeiende dag die enorm gesmaakt werd door de toekomst in marketing en communicatie: studenten. Ook al was het een prachtige zonnige dag, ze waren met meer dan duizend vijfhonderd aanwezig. Leergierig en geïnteresseerd. De reden dat ook in de namiddag de zaal nog 'stampvol' zat: Google, VIER & Spotify op het programma. Een verslag:
Voor Google namen Guy Gelaude en Francois Gilson het woord. De ene in het Nederlands, de andere in het Frans, en de presentatie in het Engels. Het kostte enige moeite en goede concentratie om het hele verhaal te volgen, maar dankzij hun enthousiasme was dat geen probleem. Je zag duidelijk dat ze volledig achter het hele Google-gebeuren stonden, en dat ze vastberaden waren om iedereen in de zaal mee te nemen in hun verhaal.
"Organize the world's information and make it universally accessible and useful."
Het algemene onderwerp van hun presentatie was de toekomst. Waar gaan we naartoe, en welke rol zal Google hier in spelen? Zo hadden ze het bijvoorbeeld over het Google Art Project. Dit geeft je de mogelijkheid om virtueel door musea te gaan, dankzij de technologie van Google Street View. Daarnaast werd ook Google Now aangehaald, de intelligente personal assistant.
Eigen data is goud waard. Leer je doelgroep écht goed kunnen, voornamelijk via hun sociale netwerken zoals bijvoorbeeld Google+. Dit sociale netwerk is gebasseerd op het idee van personalisation of content.
Tijdens de vragenronde op het einde van de presentatie vroeg iemand uit het publiek of Google+ Facebook ooit zal kunnen/willen vervangen. Het antwoord was duidelijk: Google+ doet het nu al goed, en daar hebben ze nog niets voor moeten doen. "Wacht tot we Google+ écht beginnen te promoten..."
Toen Gilson een andere vraag beantwoordde in zo goed als perfect Nederlands, ontstond er een spontaan applaus. Gelaude deed op zijn beurt de volgende vraag in het Frans. Ze hadden het publiek volledig mee, dat was duidelijk. Google werd gesmaakt!
VIER
Na twee mannen, nu de beurt aan twee vrouwen. Ilse Van Rillaer en Chenling Zhang van VIER bestegen het podium. Zij hadden het vooral over het nieuwe schema van VIER en de multi-screen ervaring, alsook over hun goedscorende apps.
In tegenstelling tot Google is VIER een vrij nieuw merk. Een tv-zender die de nieuwe verschuiving in tv-kijken niet negeert maar net onder de arm neemt. Zo maken ze gebruik van de multi-screen ervaring. Hiermee houden ze de kijkers bij wiens aandacht sneller vervaagt. Hiernaast zijn ze niet slecht bezig met hun apps. De app van De Slimste Mens heeft 400.000 gebruikers (wat heel veel in voor een Belgische app). Ook de Appenheimers deed het heel goed, en ze hebben er nog enkele sterke op het menu staan voor de nabije toekomst.
Wauters vs. Waes vs. Wham, nog zoiets. De pagina van Wham had op Facebook veel meer likes dan die van Wauters en Waes samen. Dat is de kracht van sociale media.
Spotify
Tom Segers sloot als laatste spreker van de dag het STIMA Students congres knallend af. Met 1 hoofdboodschap, passie voor jouw product is het belangrijkste bij Spotify.
Geen fancy marketing campagnes maar vertrekken vanuit het product en de relevantie van Spotify als content platform uitspelen. De verschillende onderdelen die Spotify sterk maken gebruiken om een belangrijke rol te spelen in de gebruikers hun leven.
Dat gaat van samen met artiesten ping pong spelen en deze artiesten het Spotify merk laten uitdragen, concert tickets boeken via het platform, reviews van concerten lezen.Tot campagnes opzetten met Studio Brussel, De Morgen, de zelfmoordlijn,… Want muziek en het product Spotify is de rode draad door vele mensen hun leven.
De conclusie van deze presentatie is dat Spotify geen vijand is van old media maar deze omarmt.
De sprekers werden goed gesmaakt bij de studenten, en op Twitter is duidelijk dat de andere sprekers hen ook meehadden in hun verhaal. Een geslaagd studentencongres dus als je het mij vraagt.