Foto: Alexander Klöpping & Marten Blankesteijn
Contentplatform Blendle heeft een fikse investering gekregen van The New York Time & Axel Springer. Zo haalde de start-up 3,8 miljoen dollar (zo'n 3 miljoen euro) op om het Blendle-model internationaal uit te rollen. Blendle wil het geld ook gebruiken om haar team aanzienlijk uit te breiden.
De iTunes voor de journalistiek
Blendle kan je het best vergelijken als een iTunes voor journalistiek. Je kan losse artikels aankopen van verschillende kranten en tijdschriften. Bovendien kan je ook je geld terugvragen indien je een artikel niet goed vindt. Per artikel tel je gemiddeld zo’n 25 euro cent neer. Sinds kort kan je ook volledige tijdschriften en kranten aankopen vanuit Blendle.
Opmerkelijk is ook dat Blendle journalistiek heel toegankelijk maakt voor jonge lezers. Zo zijn 60% van de gebruikers tussen de 20 & 35 jaar oud. Winstgevend is de start-up voorlopig nog niet, al is de omzet wel in stijgende lijn. In de afgelopen maanden zijn de inkomsten gestegen tussen de 10 en 43 procent.
Blendle is nu 13 miljoen euro waard
Blendle wordt door velen gezien als dé toekomst van de journalistiek. Met de investering lijken buitenlandse investeerders zoals The New York Times & Duitse uitgever Axel Springer er ook sterk in te geloven. Volgens analisten maakt de investering van 3 miljoen euro van Blendle een bedrijf met een totale waarde van 13 miljoen euro.
Blendle gaat het geld gebruiken om hun team verder uit te breiden en is ook van plan om het contentplatform uit te rollen naar meerdere landen. Blendle is bedacht door Marten Blankesteijn en is al online sinds april 2014. Sinds de komst van Alexander Klöpping is Blendle snel gegroeid tot zo’n 130.000 gebruikers.