Twitter zoekt altijd manieren om zich te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Ze zijn dus ook steeds op zoek naar een beter en mooier design. Maar het design dat ze nu aan het uitproberen zijn, heeft enorm veel weg van de lay-out van Facebook.

Het lijkt erop dat Twitter dit nieuwe design geleidelijk aan op enkele profielen aan het uitproberen is. MNM bijvoorbeeld keek eens hoe hun Twitterprofiel er na de veranderingen zou uitzien:

Veranderingen

Wat zijn die veranderingen dan net? Wel, op je profiel komt nu ook een header-foto, net zoals bij Facebook en Google+. Ten tweede, als je een foto deelt op je tijdlijn komt deze er nu in een groter formaat op. Je tijdlijn wordt ook niet meer in verticaal verloop weergegeven. Er wordt meer focus gelegd op foto’s. Jouw eigen profielinformatie shift dan weer van bovenaan, naar de linkerkolom.

Twitter staat gekend om zijn nieuwe designs in stilte op een kleine groep gebruikers uit te testen, zonder daar al te veel fuzz over te maken. Als jouw profiel bij deze selecte groep zit, en jij nu jouw profiel ziet in de nieuwe opmaak, zal je anderen hun profiel ook zo kunnen zien, ook al hebben ze nog de oude lay-out.

Makkelijker navigeren voor newbies

CEO Dick Costolo gaf eerder al toe dat nieuwe gebruikers niet makkelijk kunnen navigeren in Twitter, en dat ze bij Twitter stappen gingen ondernemen om hier verandering in te brengen.

Originaliteit

Wat opvalt is dat het verschil tussen de grote spelers in de sociale media-wereld steeds kleiner wordt als men kijkt naar lay-out. Facebook, Twitter en Google+ zagen er in den beginne alle drie heel verschillend uit. Bij elke verandering die deze sociale media doorvoeren, wordt er steeds meer in dezelfde richting gegaan. Facebook voert het systeem van “trending topics” in, net zoals bij Twitter. Google+ geeft de mogelijkheid om van posts advertenties te maken, net zoals Facebook. Twitter toont je foto’s onmiddellijk in de livestream, net zoals… wel ja, elk grote sociale netwerk!

Wat vind jij van dit nieuwe design?