Je hebt een website, je stuurt nieuwsbrieven uit, je steekt de spreekwoordelijke teen af en toe in het bad der sociale netwerken. Met andere woorden, je doet aan digitale marketing en je bent klaar voor de toekomst? Om er even Mitterand bij te halen: 'Et alors?' Wat leveren je inspanningen eigenlijk op? Meer omzet, meer klanten, een betere merkperceptie? Als je jouw digitale strategie in resultaten én meetbare cijfers wil omzetten, wordt het tijd om Inbound Marketing op je agenda te zetten.
“Inbound marketing is zelf zorgen voor een grote instroom van bezoekers naar je website, en hen converteren naar klanten. Dat doe je met sterke, relevante en authentieke content. Deze aanpak biedt antwoorden op vragen waarmee marketeers vandaag worstelen, zoals het genereren van kwalitatieve leads en de ROI van hun inspanningen.”
Marketeer zijn kan best lastig zijn
Het internet heeft het gedrag van consumenten (b2b en b2c) grondig gewijzigd. Klassieke marketing werkt niet meer, of toch niet meer efficient. Van het C-level komen de vragen naar ROI en lagere budgetten, vanuit saleshoek de roep naar méér én kwalitatieve leads. Als marketeer ben je op zoek naar een strategie om met die realiteit om te gaan. En die werkt. Marketeer zijn was de laatste jaren niet altijd even makkelijk -zeker niet in de mediawereld waar het totale businessmodel onder druk staat- al blijft het natuurlijk het schoonste beroep dat er is.
Zorg dat prospecten jou vinden
Inbound marketing is een holistische marketingaanpak die zorgt dat mensen jouw merk zelf ontdekken en jij hen kan converteren in klanten.
Hoe dat werkt? Maak van je website een magneet. Zorg dat prospecten jou vinden, door goede content op maat van de interesses van je prospecten. Optimaliseer die content (SEO) en promoot ze actief op social media. Op je website activeer je vervolgens je prospecten met aanbiedingen (via call-to-actions en landingspagina’s), bouw je een persoonlijke vertrouwensrelatie op met hen en leid je deze leads met jouw content door de sales funnel tot je ze kan converteren naar klanten.
Converteer leads naar klanten
Funnels heb je in alle maten en complexiteit. Wij houden het graag eenvoudig en intuïtief:
1. Zorg voor de juiste trafiek
Post blogs op je website, optimaliseer die (SEO), en promoot je content op sociale media. Content die de juiste bezoekers aantrekt. Bezoekers die het meeste kans maken om leads (en uiteindelijk klanten) te worden.
2. Maak leads van je bezoekers
Bezoekers laten graag hun gegevens na voor relevante content (whitepapers, ebooks, checklists, …). Hiervoor gebruik je technieken als cta en geoptimaliseerde landingspagina’s.
3. Haal klanten uit je leads
Beweeg je klanten doorheen de buying cycle, met bijvoorbeeld geautomatiseerde mails. Alligneer de informatie die je hebt over leads met je salesteam, zodat zij effectievere gesprekken kunnen voeren.
4. Analyseer
Analyseer je marketingcampagnes en de salesinspanningen. Wat werkt? Wat niet? Waar moet je optimaliseren?
Goede content is fundamenteel
Content heeft een strategische rol binnen inbound marketing. Creëer content die customer centric is, relevant is voor je ideale kopers. Focus dus op antwoorden op hun vragen en problemen met blogs, infographics, video, presentaties (slideshare), ... En belangrijk: hou je einddoel voor ogen. Zorg dat je content je prospecten door jouw salesfunnel leidt.
Bloggen, bijvoorbeeld, is essentieel voor een succesvol inbound project. Blogs bieden je de mogelijkheid je prospecten te helpen met vragen en problemen waar ze mee zitten en zo je expertise te tonen. Los van het feit dat ze je SEO van je site helpen optimaliseren en zorgen voor trafiek, leads en finaal ook klanten. Bedrijven die bloggen bijvoorbeeld, genereren 70% meer leads dan bedrijven die niet bloggen.
Inbound marketing werkt
In een volgende post gaan we in op de resultaten van Inbound, met concrete cijfers uit een rapport van Hubspot en MIT. België hinkt in vergelijking met de buurlanden nog wat achter op het gebied van inbound en content marketing. Meteen een geweldige lokale opportuniteit dus, als je het mij vraagt (hint).
Vraag – wat wringt jullie digitale strategie op dit moment?