Nadat het lang stil was in de SEO wereld, kondigde Matt Cutts (hoofd van het webspam team bij Google) de uitrol van de Panda 4.0 update aan op 20 mei 2014. Wat houdt de Google Panda 4.0 update in en waarom is dit groot nieuws binnen de zoekmachine wereld? In dit artikel bespreek ik wat Google Panda is, welke invloed het heeft op de zoekmachine resultaten en vooral wat we kunnen ondernemen om er op te anticiperen. Na dit artikel weet u of Google Panda 4.0 van uw website een winnaar of een verliezer heeft gemaakt.

Wat is Google Panda? 
 


Google Panda is niet het verhoogde zoekverkeer door de Panda’s in Pairi Daiza. Google Panda is ook niet iedereen die via zoekmachines op zoek gaat naar de val van Bart De wever in aan panda kostuum.

Google Panda is een zoekmachine update in het algoritme van Google dat in februari 2011 werd uitgerold en sinds augustus 2011 in België actief is. De update beoordeelt de kwaliteit van websites en hun verschillende pagina’s binnen de Google index. Je zult begrijpen dat content hier een zeer belangrijke factor in is. Want vergeet zeker niet : ‘Content is King!’. 


Google Panda is dus een zoekmachine algoritme update dat ervoor zorgt dat websites of webpagina’s met lage kwaliteit lager ranken in de zoekresultaten. We spreken hier niet over SEO penalties waarbij je een verzoek kunt indienen ter herziening van de beslissing.

De verschillende Google Panda updates

Google Panda 4.0 is één van de grootste zoekmachine algoritme updates van de afgelopen tijd. Na de introductie van Google Panda kwamen er met de regelmaat van de klok updates in deze rankingfactor. Via de authoriteiten website Search Engine Land zie je de updates die Google zelf heeft bevestigd. Vanaf 2012 vinden er continu updates aan Google Panda plaats.

Wat betekent de Google Panda update voor uw website?

De eerste websites zijn ondertussen al hard aangepakt en dit zijn niet de minste. Zo heeft Ebay ook in de klappen gedeeld. Kijk maar eens hoe prompt de SEO visibiliteit van Ebay is gedaald door de Panda-update:



Zelf geeft Google aan dat meer dan 7% van de zoekopdrachten beïnvloed wordt door de update. Dit is een vrij hoog percentage wat betekent dat deze algoritme update de grootste is in de laatste 2 jaar.


Het effect van de Google Panda 4.0 update wordt je vanzelf duidelijk wanneer je in de zoekresultaten daalt of er zelfs uit verdwijnt. Zorg voor White Hat SEO, SEO die voldoet aan de normen van Google, want ‘Don’t be Evil’!


Hoe kan u  de impact van Google Panda meten?

Visibility score
 

Een belangrijke KPI (Key Performance Indicator) die bepaalt of Google Panda 4.0 heeft toegeslagen op de website is de ‘SEO Visibility Score’. De SEO Zichtbaarheids Score is de verhouding tussen de vermeldingen in een aantal zoekmachines en opgegeven keywords. De Zichtbaarheids score wordt weergegeven in een percentage en bestaat uit een puntensysteem (bij Duo gebruiken we de tool AWR) :

Positie 1: 30 punten, positie 2: 29 punten, positie 3: 28 punten, positie 4: 27 punten, etc
 Positie 28: 3 punten, positie 29: 2 punten, positie 30: 1 punt


Lager dan 30: geen punten

Bekijk of de visibility score na 20 mei is gedaald. In dit voorbeeld zien we het omgekeerde effect en zien we een hogere visibility score dan voorheen.

Organisch zoekverkeer via GA

De belangrijkste KPI is natuurlijk het organisch zoekverkeer via Google die via Google Analytics kan gemeten worden. Op die manier kan vergeleken worden met vorige periodes, vorige jaargangen en kunnen er conclusies genomen worden.

We zien tegenover vorig jaar een stijging van 5% in het organisch zoekverkeer met dezelfde SEO inspanningen in beide jaren. Google Panda heeft geen negatieve invloed gehad op onze website.

Google Panda 4.0 heeft mijn rankings & verkeer negatief beïnvloed, wat nu?
 


Wanneer Google uw website lager in de rankings heeft geplaatst, wil dit zeggen dat Google uw website minder relevant en minder kwalitatief vindt. Hieronder geef ik 3 tips om dit te verhelpen:

1. Start een blog op uw website en plaats wekelijks blogberichten met een minimale lengte van 1000 karakters. Bekijk alle landingspagina’s op uw website en voeg unieke, relevante en kwaliteitsvolle content toe. Vermijd duplicated content.


2. Zorg voor een kwalitatiever linkprofiel. Laat een linkbuilding strategie opzetten waarbij u een beter linkprofiel opbouwt. Stop met ingekochte links en ga op een natuurlijke manier aan de slag.


3. Neem een SEO consultant onder de arm zodat de volgende algoritme updates niet meer zorgen voor nog minder bezoekers, leads, klanten, business en omzet!

Lees meer op de Duo blog of contacteer mij