Digitale marketing heeft al een lange weg afgelegd en ontwikkelt zich nog elk jaar sneller. Dat geldt ook voor de trends die ermee gepaard gaan. Digitale marketeers kunnen niet meer vertrouwen op verouderde marketingtactieken of de beheersing van een enkel kanaal. Ze moeten nu focussen op de creatie van een consistente merkervaring, online en offline.
Bedrijven moeten aanwezig zijn op elk platform
De klant verwacht toegang tot de door hem gewenste informatie en wil die informatie op zijn manier opnemen via verschillende toestellen, kanalen en apps, waar hij ook is en welk toestel hij ook gebruikt. Marketeers moeten daarom up-to-date blijven, niet alleen wat het veranderende gedrag van de kopers betreft, maar ook wat het almaar toenemende aanbod digitale technologieën betreft waarmee ze die doelstellingen kunnen verwezenlijken.
Onderzoek bij 330 marketingmanagers
Hoe goed zijn marketeers op de hoogte van de nieuwste digitale technologieën? Emerging Digital Marketing Trends voerde samen met Sitecore een onderzoek uit bij 330 marketingmanagers. Daarbij werden een aantal belangrijke zaken bekeken, zoals de huidige gedragspatronen binnen digitale marketing, hoe digitaal succes eruitziet en wat de beperkingen zijn voor de groei van digitale marketing.
Technologische trends binnen digitale marketing
Uit het rapport blijkt dat marketingmensen zich zeer bewust zijn van de technologische trends binnen digitale marketing. De twee populairste digitale activiteiten die door marketeers worden gebruikt – webanalyse (88%) en e-mailmarketing (85%) – zijn niet meteen 'nieuw' te noemen, maar veel respondenten hebben de intentie om nieuwe technologieën binnen de 12 maanden te implementeren.
Prioriteiten
Gevraagd naar hun prioriteiten voor 2015 toonden de marketeers bijzondere belangstelling voor een beter gebruik van data om waardevolle inzichten te verwerven. Voorspellende analyse stond bovenaan de prioriteitenlijst. 44% van de respondenten is van plan hier de komende twaalf maanden gebruik van te gaan maken. Ook content profiling, CRM-integratie en personalisering staan hoog op het lijstje om beter gebruik te maken van klantengegevens voor de besluitvorming en het bepalen van e targets voor campagnes.
Digitale Marketing Uitgaven in de lift
De uitgaven voor digitale marketing zitten nog altijd in de lift en de meeste marketeers zijn zich bewust van de enorme opportuniteiten die digitale technologieën bieden. Daarentegen moeten marketeers met te veel uiteenlopende tools werken. Dit staat een naadloze klanten- en merkervaring in de weg.
Bent u het als digitale marketeer eens met 95% van de marketeers die vinden dat het digitale segment een mainstream marketingactiviteit is geworden? Wij willen graag weten wat volgens u de digitale trends zijn voor 2015.
Stem zelf om de top drie van de digitale trends voor 2015 te bepalen: vul onze Sitecore poll betreffende digitale trends in en ontvang een gratis white paper waarin de resultaten van het onderzoek van Emerging Digital Marketing Trends worden geanalyseerd.
Sitecore op Digital First: kom langs!
Als wereldwijde leider op het vlak van Customer Experience Management nodigt Sitecore u uit op een van de grootste marketingevenementen in België, nl. Digital First. Het evenement vindt plaats op donderdag 16 oktober 2014. Wees erbij en mis onze keynotepresentatie om 12 uur niet: “Customer experience makes or breaks a brand. Are you ready?”
Kom gerust langs bij onze stand. We gaan graag met u in gesprek over digitale trends en over hoe de ultieme onlineklantenervaring eruit zou moeten zien. Voor elke ingevulde enquête over digitale marketingtrends doneren wij een bedrag aan Zuiddag, een organisatie die jongeren stimuleert om wereldwijd samen te strijden voor een duurzame en rechtvaardige samenleving.
Zuiddag is vooral gekend van de jaarlijkse campagne ‘Work for Change’ waarbij meer dan twaalfduizend Vlaamse en Brusselse scholieren tussen 15 en 20 jaar één dag niet naar school gaan, maar in de kleren van beroepskrachten kruipen. Hun verdiende loon staan ze af aan een jongerenproject in het Zuiden.