Bron foto: Shutterstock
Sommige experts zeggen dat 85% van jouw financieel succes niets te maken heeft met kennis of vaardigheden. In plaats daarvan hangt jouw succes het meest af van het vermogen om een connectie te maken met mensen en hun vertrouwen en respect te winnen.
Binnen enkele seconden hebben mensen al een eerste indruk gevormd van jou en die indruk zorgt ervoor of mensen jou leuk vinden, vertrouwen en/of respect hebben voor jou. Een goede eerste indruk maken is voor iedereen in welke functie dan ook belangrijk.
Hieronder volgen enkele tips die jou daarbij kunnen helpen:
1. Neutraliseer jouw antwoord
Het is normaal om bij elk gesprek instinctief te antwoorden op hetgeen aan jou gevraagd wordt. Maar zorg er wel voor dat als je meteen reageert op iets of signalen afgeeft dat je het met iets (on)eens bent, dat die signalen niet bedreigend overkomen.
2. Respecteer grenzen
Hou in gedachten dat sommige mensen erg gesteld zijn op hun persoonlijke ruimte en dat anderen grenzen hebben. Als je twijfelt, gebruik dan volgende tips:
- Als iemand naar voor leunt, doe dat ook.
- Leunt iemand naar achter, leun dan ook naar achter.
Onthou ook dat persoonlijke ruimte verschilt van cultuur tot cultuur.
3. Voed de verwachtingen
In de zakenwereld zijn eerste indrukken vaak gelinkt aan verwachtingen. We verwachten van mensen dat ze leven naar de verwachtingen die wij hebben over hen en we verwachten ook consistentie. Wanneer iemand niet zo schijnt te zijn, zoals we eerst gedacht hadden, dan voelen we vaak verwarring of teleurstelling. Bij een eerste indruk hoef je dus niemand te imponeren door verrassend uit de hoek te komen, wees gewoon jezelf.
4. Wees alert voor lichaamstaal
Denk daarbij aan je eigen lichaamstaal en let op de lichaamstaal die anderen gebruiken. Denk eraan dat je lichaamstaal moet uitstralen dat je toegankelijk bent, iemand met een groot hart. Zo kom je vriendelijk over en is de drempel voor de andere om met jou te komen praten, lager.
5. Blijf positief
Ook wanneer je denkt dat er geen redenen zijn om positief te blijven, doe het toch. Mensen zullen jou sneller onthouden en zullen ook op een goede manier over jou praten.
6. Hou je eigen attitude onder controle
Geloof het of niet, maar de energie die je uitstraalt, is hetgeen waar mensen op reageren. Je kan je eigen gemoedstoestand beïnvloeden door je anders te gedragen. Wanneer je je niet goed voelt, probeer dan toch te lachen. Je zal positieve energie uitstralen en bij een eerste indruk is dat heel belangrijk.
7. Hou ook jouw eigen gevoelens onder controle
Deze stelling wil eigenlijk hetzelfde zeggen als tip 6. Door jouw eigen gevoelens te beïnvloeden, zal je bepaalde gevoelens losmaken bij andere mensen. Zodanig dat je een positieve indruk achterlaat en bij een eerste indruk is dat nog altijd het beste.
8. Synchroniseer
Zorg ervoor dat je lichaamstaal, je tone of voice, en jouw woorden hetzelfde uitstralen. Wanneer je heel zelfzeker wil overkomen, maar je zegt de dingen op een eerder arrogante en agressieve manier, dan zal dit alleen maar jezelf ten slechte komen.
9. Gebruik taal die de zintuigen prikkelt
In alles is dat nog altijd het meest doeltreffend. Wanneer je mensen prikkelt door de manier waarop je over een bepaald onderwerp praat, dan zullen ze jou op een heel positieve manier onthouden.
10. Wees nieuwsgierig, open-minded en geïnteresseerd
Wanneer je een goede gesprekspartner wil zijn, stel vragen. Iemand die vragen stelt wordt beter geaprecieerd, dan iemand die enkel luistert. Wees open-minded, zo kom je nog veel interessante dingen te weten over andere personen.
11. Dress for success
Zoek naar een persoonlijke stijl die bij jou past en die echt uitstraalt hoe je wil overkomen. Kijk naar jezelf als een product, je kleren zijn de verpakking en die zijn net zo belangrijk als de inhoud.
12. Zorg voor een persoonlijk statement over jezelf/je bedrijf/wat je doet
Studeer desnoods wat woorden en zinnen in. Wanneer mensen jou dan vragen wie je precies bent of wat je doet, dan zeg je altijd hetzelfde tegen mensen. Zo weet jij ook hoe je de volgende keer iets beter moet zeggen en kun je jezelf beter voorbereiden op (onverwachte) vragen. Denk aan jouw persoonlijk statement als aan een presentatie, een pitch over jezelf.
13. Laat elk contact tellen
Behandel elke persoon met wie je praat als één van de belangrijkste personen. Want eerlijk, je weet nooit wanneer dat net zo kan zijn.
Heb je zelf nog tips? Laat ze gerust weten via de comments onder dit artikel.
Bron foto: Shutterstock