Binnen Colruyt Group  zijn er meer dan 20 verschillende merken die voor waardevolle analyses en digitale inzichten beroep doen op het Analytics Team. Vermits elk merk specifieke noden heeft bouwen we dashboards dan ook op maat van onze klanten. Devid spreekt op het Google Analytics User Conference eind augustus en bereide hier 4 tips voor die je helpen bij het bouwen van een doeltreffend dashboard.

1.    Digital Analytics start met analoge tools

Laat die laptop rustig op je desk liggen en neem dat vertrouwde notitieboekje mee naar je eerste meeting. Door direct in Google Analytics of andere tools te duiken met je klant beperk je die goede klassieke fantasie. Laat je klant of contact volledig losgaan in wat hij of zij wil leren uit je cijfers zonder al te diep in te gaan op de mogelijkheden van je analyse-tool.

Luister naar wat hun specifieke noden zijn en noteer alles in je boekje. Je zal merken dat dit resulteert in onbeperkt dromen en dat je waarschijnlijk niet alles kan waarmaken…. Maar hieruit vloeien de mooiste uitdagingen voor jou als analyst. Er is niets leuker dan op zoek te gaan naar eenantwoord op de meest complexe vragen.

2.    Leg duidelijk het verschil uit tussen een dashboard en een rapport

Deze vage lijn wordt vaak overschreden en blijft moeilijk te bewaken. Daarom is het cruciaal om een duidelijk beeld te scheppen van wat nu een dashboard is, en wat een rapport is. De korte versie luidt als volgt:

  • De inhoud van een dashboard gebruik je om snel performance based metrics te consulteren.
    Een constante groei van instroom en conversie op je site bijhouden, de top producten van de voorbije week, de best presterende digitale marketing-acties opvolgen,…dat is allemaal perfect dashboard materiaal.
  • Een rapport beantwoord een specifieke of adhoc vraag.
    Denk aan vragen als: “Trekt productcategorie ‘X’ meer bezoekers aan via mobile dan desktop?” “Welke elementen uit submenu ‘y’ performeren beter tijdens periode ‘Z’?” etc…

3.    Voorbereiding voorbereiding voorbereiding

Als digital analyst leer je snel dat ieder datapunt cruciaal is en dat geldt ook voor je kennis over jouw klant. Onderzoek dus steeds het merk dat je jouw geweldige inzichten zal aanleveren. Leer hun platform kennen, praat met de UX specialisten, content strategen en digital marketing specialisten. Bestudeer de personas die het digitale platform bezoeken, schat in wat de KPI’s en succesfactoren kunnen zijn voor je klant en wees alert voor verbeteringen. Hoe beter jouw voorbereiding hoe makkelijker het intake gesprek zal verlopen.

4.    Stel de juiste vragen

Voorbereiding is één ding, maar de juiste vragen stellen zal bepalend zijn voor het het eindresultaat. Door voldoende research te doen naar het merk en het doelpubliek te leren kennen zal je ook beter weten welke vragen je moet stellen.

De meest voorkomende vragen tijdens zo een gesprek binnen ons team zijn:

  • Welke vraag kan je dankzij cijfers het vaakst beantwoorden aan jouw manager?
  • Wat zijn cruciale en meetbare succesbijdragen voor jouw business?
  • Welke recurrente vraag stel je jezelf iedere week opnieuw over jouw digitale platform?
  • Wat als ik je iedere week maar 3 inzichten kon geven over je digitale platform? Wat zijn de metrics die je niet kan loslaten?

Dit zijn een paar tips over hoe je jouw intake gesprek kan aanpakken en zo met een vlotte start je dashboards kan uitdokteren. Tijdens de presentatie deel ik meer over de manier waarop we samen in interactie gaan met onze stakeholders om tot de perfecte dashboards te komen.

Meer inspiratie nodig? 

Google België & Bloovi slaan de handen terug in elkaar om de Google Analytics USER Conferentie te organiseren. Op 27 augustus komen 16 internationale en nationale Google Analytics sprekers naar Brussel om hun nieuwste inzichten door te geven. Bekijk hier alvast het programma van de dag.



Heb je zelf nog tips en bevindingen rond intake gesprekken, laat ze dan zeker achter in de comments.