Slaan merken de bal mis door hun marketinginspanningen rond millennials te veel te baseren op Cookies? Daar lijkt het sterk op. Volgens onderzoek bij 14.000 digital natives, stelde mediabedrijf Carat vast dat de algemeen aanvaarde feiten rond de Millenial-doelgroep fel overroepen zijn. 

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst?

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Het is een bekend adagium en organisaties en merken doen er dan ook alles aan om een goed zicht te krijgen op gedragingen van jongeren, die snel hun toekomstige klanten moeten worden. Alleen zou het wel eens zo kunnen zijn dat wat onderzoeken tot nu toe altijd over die millennials hebben naar voor gebracht niet met de werkelijkheid overeenstemt.

Digital natives zijn niet over één kam te scheren

Dat blijkt alvast uit recent onderzoek van het Amerikaanse mediabureau Carat bij 14.000 millennials die geboren zijn tussen 1981 en 2000. Het bekende stereotype dat het zou gaan om “extraverte en optimistische “digital natives” zou volgens  Carat slechts opgaan voor vier op de tien jongeren uit deze doelgroep.

Dat impliceert meteen dat zes op de tien jongeren niet in dat algemene plaatje passen. Merken die hun marketinginspanningen volledig richten op een homogene doelgroep slaan volgens Doug Ray, de CEO van Carat, dan ook de bal mis.

Wat zeggen cookies over identiteit?

Uiteraard gaat het hier over Amerikaanse cijfers, maar hij zou wel eens een punt kunnen hebben. Want door de doorbraak van “big data” bestaat het gevaar dat ook bij ons merken te veel uitgaan van wat cookies over het bezoeken van bepaalde sites zeggen en daarbij niet echt zicht hebben op de identiteit van die jongerendoelgroep. Want als te veel wordt voortgegaan op het gemakkelijk in kaart te brengen gebruik van digitale media, is de kans niet gering dat andere gewoontes over het hoofd worden gezien.

Trendsetters en modefreaks

Om het met de woorden van Doug Ray te zeggen: het is niet omdat iemand vijf keer inlogt op www.vogue.com dat het echt een trendsetter of een modefreak is. Het is wat ook Steven Van Belleghem al heeft aangegeven in zijn boek “when digital becomes human”: we moeten ook naar de mens achter de digitale gebruiker blijven kijken. De befaamde uitspraak van Steve Jobs over “connecting the dots” houdt slecht steek als ook gekeken wordt naar de mens achter die “dots”.

Privacy

Niet alle millennials zijn dus mensen die permanent hun smarpthone en tablet gebruiken om reviews te geven, om items leuk te vinden en te delen en om als het ware de lijnen uit te zetten. Volgens het onderzoek van Carat zijn inmiddels ook al een kwart van de millennials veel terughoudender tegenover het massale gebruik van sociale media.

Deze groep hecht veel meer belang aan privacy dan we over het algemeen van millennials geneigd zijn te denken en deelt slechts informatie met een beperkte en goed geselecteerde groep van echte vrienden. De kans is groot dat dit gebeurt om tegengas te bieden aan de golf van “sharing” en “liking” die de jongste jaren internet heeft overspoeld. Met andere woorden: organisaties die enkel via sociale media met deze groep communiceren, lopen het risico niet veel return te zien van hun inspanningen.

Geen last van FOMO

Twee op de tien respondenten van het Carat-onderzoek worden “Lifepreneurs” genoemd. Dat zijn jongeren die vooral willen werken om te leven en niet omgekeerd en voor wie “digitaal” niet het walhalla is. Ze zijn eerder klassiek ingesteld en kunnen hun digital devices best wel eens een periode missen. Ze hebben met andere woorden weinig of zelfs helemaal geen last van het FOMO-syndroom (fear of missing out).

Exclusiviteitszoekers

Daarnaast zijn er ook nog eens een goede 15% die de digitale kanalen vooral gebruiken om op zoek te gaan naar exclusiviteit en niches, waarmee ze zich van de grote massa kunnen onderscheiden.

Opvallend. Niet?