Vanaf vandaag wordt adverteren op Instagram toegankelijk voor iedereen. Met dezelfde targetmogelijkheden als Facebook, kan je nu je Instagram posts heel gericht gaan verspreiden.
Praktisch
Een advertentiecampagne opstarten op Instagram, doe je eigenlijk exact hetzelfde dan op Facebook, al lijkt het erop dat het in het begin enkel mogelijk zal zijn via de Power Editor.
Daar zal je bij „placement” kunnen kiezen voor Instagram, naast de al bestaande mogelijkheden als Desktop/Mobile News Feed, Audience Network en Desktop Right Column.
Advertentieformaten
Instagram beschikt momenteel over vier verschillende advertentieformaten. De minst opvallende zijn de foto ad en de video ad. Die zien er uit als een gewone foto of video post, met dat verschil dat er, net zoals op Facebook „sponsored” bij staat vermeld.
Carrousel ads zijn de derde optie die je ter beschikking hebt. Hierbij kan je verschillende foto’s in één ad plaatsen, zodat geïnteresseerde Instagram-gebruikers kunnen verder swipen als ze meer willen zien. Als laatste optie zijn er ook nog de link ads met een call-to-action button die je klanten bijvoorbeeld naar je website leidt, of hen je app laat downloaden.
Instagram Marquee
Naast deze vier standaard advertentieformaten, heeft Instagram ook een uniek campagneformaat ontwikkeld: Marquee. Dit is een campagne van één dag waarin je ad een zo’n groot mogelijk publiek bereikt. Ideaal dus voor als je awareness wil creëren bij een breed publiek. Jammer genoeg zal Marquee, voorlopig toch, nog niet zomaar voor iedereen beschikbaar zijn.
3 Tips voor je eerste advertentiecampagne op Instagram:
1. Gebruik enkel visuals van topkwaliteit
Wanneer je adverteert op Facebook of eender welk ander advertentieplatform, is je copy minstens even belangrijk dan je visual. Op Instagram ligt dit anders. Hier is het namelijk puur je visual die de aandacht trekt. Pas als die goed genoeg is, zal je publiek ook de kleine copy eronder lezen. Maak dus enkel gebruik van visuals die prima van kwaliteit zijn en meteen in het oog springen.
2. Zorg dat je advertentie er als een normale post uitziet
Wanneer je een super visual hebt om op Instagram te adverteren, zou het zonde zijn om die te gaan verprutsen door er te veel tekst over de plakken. Een woordje of 2-3 zouden in bepaalde contexten nog wel kunnen werken, maar gebruik je call to action enkel in je onderschrift. Zo ziet je advertentie er niet anders uit dan de normale posts in de Instagram feed van je target audience, en komt je boodschap niet als spam over in een omgeving waarin gebruikers het nog niet gewoon zijn om reclame te zien.
3. Maak je publiek nieuwsgierig naar meer
Eén van de advertentieformaten op Instagram is de Carrousel ad, waarbij je publiek kan swipen tussen verschillende visuals. Om ze daartoe te doen verleiden, moet je eerste visual sowieso al de aandacht trekken. Maar hoe zorg je ervoor dat na het zien van die eerste image ook verder swipen? Het kan op verschillende manieren:
- Zorg voor 1 visual in panoramaformaat die je in 3 of 4 knipt. Zo zien de gebruikers dat ze in de eerste visual niet alles zien, en zullen ze sneller geneigd zijn om te swipen om het hele beeld te zien.
- Geef in de eerste visual al aan wat je in de tweede visual kan zien. Stel bijvoorbeeld een vraag en geef al aan dat het antwoord in de tweede visual te zien zal zijn.
- Zorg dat je publiek visueel aangemoedigd wordt om naar de volgende afbeelding te swipen. Dat kan door een pijl, door iemand in je visual die naar de volgende afbeelding wijst…
Instagram ads zullen zonder twijfel massaal uitgeprobeerd worden in de komende dagen en weken. Ga jij er ook meteen mee aan de slag? Deel dan zeker je ervaringen in de comments. Heb je eerst nog enkele vragen? Stel ze gerust!